Școlile catolice, alarmate de efectul dispozitivelor mobile

410

Școlile catolice iniţiază proiecte pentru favorizarea preocupărilor umane, relaţionale și educative, prin care se încearcă reducerea timpului pe care copiii îl petrec folosind dispozitivele mobile cât timp se află la școală.

Apariţia smartphone-urilor și a altor dispozitive mobile a determinat ca multe școli să se doteze cu câte un laptop în fiecare clasă sau chiar cu câte un iPad pentru fiecare elev. Școlile catolice au urmat și ele acest trend. Cu toate acestea, cercetările recente au început să arate că expunerea excesivă la dispozitivele mobile are un impact negativ asupra creierului în curs de dezvoltare și asupra educaţiei, generând preocupări printre educatori și părinţi. Iniţiatorul proiectului „iPad 1 la 1”, Nicholas Rokitka, profesor la Liceul Catolic Curley, din Buffalo, New York, declară pentru Catholic News Agency (CNA) că „preocuparea majoră privește incapacitatea elevilor de a se concentra asupra subiectului predat și a asculta profesorul”. Acesta își manifestă certitudinea că tehnologia „a schimbat modul în care profesorii și elevii interacţionează”, însă există și efecte pozitive, cum ar fi faptul că abilitatea copiilor de a face performanţă poate fi recunoscută mai rapid, iar evoluţia lor – mai ușor de abordat.

În două experimente separate, cercetătorii de la Universitatea din Texas au descoperit că oamenii reţin mai greu informaţiile și se descurcă destul de greu și cu rezolvarea anumitor sarcini sau cerinţe atunci când au un smartphone în apropiere. Chiar dacă telefoanele erau în buzunar, subiecţii studiilor au luat scoruri proaste la teste. Același efect a putut fi observat și cu telefoanele mobile închise. Cel mai prost s-au descurcat cei cu un nivel crescut de dependenţă de dispozitivele respective.

Pentru școlile catolice, problema este deosebit de presantă, spun reprezentanţi ai sistemului educaţional catolic, deoarece există o preocupare intrinsecă deosebită pentru formarea umană și spirituală a elevilor. Michael Edghill, director al Școlii Catolice Notre Dame din Wichita Falls, Texas, a declarat pentru CNA că cea mai mare problemă actuală a societăţii este tendinţa de a lăsa tehnologia să devină principala forţă motrice a educaţiei, mai degrabă decât un instrument de sprijin pentru profesori și elevi. „Nicio mașinărie sau instrument tehnologic nu se poate angaja în mod adecvat în formarea sufletului”, declară el.

În cel mai recent set de recomandări pentru utilizarea tehnologiei mobile de către copii, lansat de Academia Americană de Pediatrie, nu numai că se recunoaște ubicuitatea crescândă a device-urilor electronice și utilizarea lor în sălile de clasă și în afara lor, dar și faptul că tot timpul alocat tehnologiei mobile nu este egal cu cel petrecut cu familia, prietenii, apropiaţii. Academia sugerează ca educatorii și părinţii să-și creeze propriile reguli și practici pentru utilizarea echipamentelor mobile de către copii, precizând că „dispozitivele digitale sunt instrumente. Ele nu sunt în mod inerent bune sau rele.”

Jean Twenge, psiholog, cercetător și autor, confirmă pentru CNA că adolescenţii care sunt online 5 sau mai multe ore pe zi sunt de două ori mai susceptibili la sentimente de nefericire în comparaţie cu cei care sunt online mai puţin de o oră pe zi. Mai mult decât atât, primii se expun unui risc de suicid cu 71% mai mare faţă de cei din a doua categorie. „Pentru sănătate mintală, fericire și somn adecvat, timpul petrecut de adolescenţi pe device-uri mobile nu ar trebui să depășească 2 ore pe zi. Dincolo de limita aceasta, riscurile cresc pentru cei care ajung la cele mai înalte niveluri de utilizare”, avertizează Twenge. În 2015, grupul de cercetare Common Sense Media a raportat că mai mult de jumătate dintre adolescenţii americani petrec cel puţin 4 ore pe zi în faţa unui ecran, iar 25% dintre adolescenţi au raportat utilizări chiar mai mari, de peste 8 ore pe zi.

Chiar și giganţii din IT încep să vorbească deschis despre pericolele dependenţei de internet și despre necesitatea monitorizării timpului petrecut de copii în faţa ecranelor.