Capcanele filmelor religioase

1716

Anul 2014 se anunţă a fi anul producţiilor cinematografice cu temă religioasă. Vom putea vedea pe marile ecrane filme precum „Son of God", „Noah", „Exodus", care implică mari actori și regizori și care ajung să coste și sute de milioane de dolari. Marile companii producătoare investesc și se luptă să cucerească segmentul de public creștin, dar vor reuși?

Paramount Pictures, în parteneriat cu New Regency Productions, a hotărât să investească 125 de milioane de dolari în filmul „Noah”, regizat de Darren Aronofsky, iar 20th Century Fox l-a cooptat pe regizorul Ridley Scott pentru filmul „Exodus”, rolul lui Moise fiind jucat de actorul Christian Bale. Riscurile pe care și le asumă atât casele de producţie, cât și regizorii și actorii principali vin în urma succesului neașteptat de anul trecut al miniseriei „Biblia”, difuzat pe History Channel și care revine anul acesta pe marile ecrane sub numele „Son of God”.

Miniseria, care a dramatizat conţinutul Bibliei în cinci episoade a câte două ore, s-a bucurat de o audienţă uimitoare de 95 de milioane de telespectatori, motiv pentru care Hollywoodul simte că e un moment bun pentru a face profit de pe urma relatărilor biblice.

Însă există o mare diferenţă între a realiza o serie de filme-documentar pentru micul ecran, cu scopul principal, de a ilustra cât mai exact Biblia, și a face filme 3D, cu efecte speciale, pentru marele ecran. Hollywoodul a stârnit numeroase controverse aprinse în trecut, când a tratat teme religioase. Personajele biblice sunt privite ca sacrosancte, iar Hollywoodul rănește audienţa profund creștină atunci când își impune propria viziune aspra lor. De aceea, pentru o lungă perioadă de timp, până în prezent, audienţa creștină, văzută ca fiind dificilă, a fost intenţionat ignorată.

Studiu de caz: Noe

Blockbusterul „Noah” nici nu a ajuns pe marile ecrane și a început să cauzeze controverse și conflicte între compania producătoare, care încearcă să își protejeze investiţia, și regizor, care impune o viziune proprie ce trebuie să fie pe placul persoanelor de orice religie, dar și al ateilor. Pare o situaţie din care nimeni nu va fi mulţumit, nici compania, nici regizorul, dar nici publicul.

Paramount a devenit sceptică privind desfășurarea unui Noe cu mari conflicte interioare și a hotărât să facă teste pentru a vedea cum răspund creștinii. Regizorul, căruia nu i s-a mai întâmplat asta niciodată, a fost profund rănit în orgoliul creator și nu a vrut ca totuşi cineva să vadă secvenţe din filme înainte de vreme.

Creștinii recrutaţi au semnalat mai multe probleme, fiind deranjaţi de lipsa de fidelitate faţă de povestea din Biblie, dar mai ales de Noe, un personaj extrem de negativ, sumbru, beţiv și, în general, „intens” în toate sensurile negative, scrie The Hollywood Reporter.

Totuși decizia companiei a fost să sprijine viziunea regizorului și, astfel, proiectul a putut continua. Vicepreședintele Paramount a mărturisit că vor lansa o campanie de publicitate menită să comunice faptul că filmul este mai mult rodul imaginaţiei lui Aronofsky.

Comparând filmul cu miniseria „Biblia”, acesta a declarat că dacă miniseria a fost eficientă în respectarea Bibliei și în comunicarea cu audienţă creștină, acest film este „mai mult creativ, și de aceea ar fi mai corect să spunem că a fost inspirat din povestea lui Noe”.

Unul dintre creștinii care au fost chemaţi la test nu a putut să spună decât că Noe este „un nebun religios, iraţional” care este fixat pe probleme moderne, precum suprapopularea planetei și degradarea mediului înconjurător.

Studioul și principalul său consultant în materie de religie, Grace Hill Media, spun că au primit reacţii pozitivii din partea mai multor lideri religioși. Pastorii Bisericii Hillsong (o megabiserică penticostală) au văzut filmul și au fost de acord să îl sprijine în comunităţi. Ben Field, directorul Departamentului de film și televiziunii al bisericii spune că, „dacă te aștepţi să fie cuvânt cu cuvânt din Biblie, o să ai un șoc. Creștinii se pot supăra, dar noi suntem entuziasmaţi că un studiu precum Paramount investește în filme religioase.”

Care este concluzia? Pastorul Bisericii Hillsong a promovat filmul în faţa câtorva mii de credincioși, spunând: „Vă veţi delecta vizionându-l, dacă nu sunteţi prea religioși.”

Eliza Vlădescu
După absolvirea Facultății de Comunicare și PR din cadrul SNSPA, Eliza Vlădescu a dat televiziunea pentru presa scrisă și de mai bine de 6 ani nu s-a uitat înapoi. Eliza face parte din echipa permanentă de redactori a revistei Semnele timpului.