„Efectul Francisc”, monetizat de Biserica Catolică

68

Observatorii au numit influenţa publică a noului papă drept „efectul Francisc" și, după toate aparenţele, nu au exagerat cu nimic. Cel mai popular nume masculin, în Italia, la acest moment este „Francesco". Turismul în capitala Italiei a înregistrat recent un boom, iar analiștii media spun că „Papa Francisc" este numele cel mai folosit pe internet în anul 2013. Popularitatea noului Pontif este un atu monetizat la nivel global de Biserica Catolică.

„E oficial", anunţă CNN, „Papa Francisc este omul despre care se vorbește cel mai mult pe planetă". Mai mulţi oameni au vorbit despre Suveranul Pontif, anul acesta, decât despre Edward Snowden, Kate Middleton sau Miley Cyrus. Acesta este rezultatul unui raport anual întocmit de Global Language Monitor, o companie cu sediul în Texas, care monitorizează conţinutul a numeroase bloguri de limbă engleză, conturi de social media anglofone și 275.000 de site-uri de știri. Raportul GLM cuprinde trei categorii: cuvinte de top, expresii de top și nume de top. Papa a intrat în două dintre aceste categorii, contul lui de Twitter, @Pontifex, fiind al patrulea cel mai „discutat" în anul 2013.

Tot mai multe apariţii în presă i-au adus Papei Francisc un capital pozitiv de imagine de care puţini reprezentanţi ai sferei publice se bucură la ora actuală. Și se pare că Biserica Catolică monetizează acest capital, la nivel mondial.

Aproape jumătate din cei 250 de preoţi catolici intervievaţi pentru un sondaj efectuat de Centrul italian pentru Studii privind Noile Religii au declarat că au înregistrat o creștere semnificativă a participării creștinilor la slujbe, începând cu luna martie, când Francisc a fost ales.

„Dacă proiectăm aceste descoperiri la nivel naţional și dacă jumătate dintre parohii au fost atinse de efectul Francisc, atunci vorbim de sute de mii de oameni care se întorc la biserică", a declarat Massimo Introvigne, directorul centrului și profesor la Universitatea Gregoriană de la Roma.

Și Poliţia de la Roma spune că media numărului de participanţi la audienţele papale din Piaţa Sfântul Petru este în continuă creștere. Până și vânzătorii de suveniruri au observat, potrivit presei locale, că în ciuda tulburărilor economice prin care trece Italia, afacerile lor au prosperat.

Tot în această perioadă, un sondaj efectuat de Opinioni, o agenţie italiană care emite statistici din domeniul politic, a relevat faptul că peste 1 din 5 italieni are o părere „pozitivă" sau „extrem de pozitivă" despre noul papă.

Sondajul de la Opinioni a solicitat evaluarea publicului cu privire la 21 de personalităţi italiene cu expunere mediatică: papa, vedete din domeniul sportului, politicieni, oameni de divertisment, personalităţi din domeniul afacerilor, ș.a. Respondenţii au fost invitaţi să încadreze personalităţile în cinci categorii: extrem de pozitiv, pozitiv, neutru, negativ, extrem de negativ. Nu mai puţin de 82% dintre respondenţi l-au încadrat pe Papa Francisc într-una dintre primele două categorii.

Postul american de știri CBS notează că „efectul Francisc" ar putea fi în spatele unei creșteri fulminante a participării la serviciile divine ale bisericilor catolice din SUA, dar și în spatele unei cereri tot mai mari pentru înmatriculare în școli catolice.

„E pur și simplu fenomenal să vedem ce fel de energie iese din tineri, nu doar pentru papă, ci pentru credinţa noastră în general," a apreciat Peter Herzog, elev în ultimul an la liceul Kellenberg din Long Island (SUA).