Giganţii Internetului cenzurează conţinutul creștin sau religios

8

Actualii giganţi ai Internetului precum Facebook, Apple sau Google nu oferă spaţiu publicitar echitabil organizaţiilor creștine sau reprezentanţilor religiei. Mai mult decât atât, cenzurează conţinutul creștin considerat „ofensator", scrie Washington Times.

Concluzia aparţine National Religious Broadcasters (NRB), care a realizat un raport de 43 de pagini cu privire la transparenţa giganţilor Internetului și egalitatea de șanse a difuzorilor creștini. Conform raportului marile companii au blocat conţinutul creștin sau reclamele care reprezentau credinţe religioase. „Concluzia noastră este că ideile creștine sau alt conţinut religios se confruntă cu un pericol clar și prezent de cenzură pe platformele de comunicare pe Internet."

Au fost evaluate companii ca: Apple prin iTunes App Store, Facebook, MySpace, Google, Twitter, dar si difuzori de servicii Internet precum Comcast, AT&T și Verizon. Dintre marile nume ale Internetului doar Twitter nu a arătat prejudecăţi anticreștine. Apple, Facebook și Google nu au făcut comentarii în timpul acordat pentru reacţii până la publicarea raportului, care a avut loc pe 15 septembrie.

Acuza centrală este aceea de violare a dreptului la liberă exprimare, în special cu referire la libertatea de exprimare în probleme religioase. Conform raportului giganţii Internetului și-au format un set de „chestiuni controversate" în dreptul cărora nu acceptă comentarii sau perspective considerate „ofensatoare".

Harold Furchtgott-Roth, un fost comisar al FCC, autoritatea care se ocupă de audio-vizualul american a remarcat: „Ironia este că aceste companii enumerate în raport sunt unele dintre cele mai deschise companii din lume". „Îngrijorarea noastră nu e numai cu privire la cenzura anticreștină. Paradigma prezentă este aceea că vedem o cenzură orientată spre oamenii ce reprezintă credinţei și idei cu o bază religioasă", a spus Craig Parshall, vicepreședinte al NRB.

O tendinţă explicită în acest sens a fost remarcată în cazul campaniilor creștine împotriva homosexualităţii. La prima vedere apare o explicaţie foarte simplă. În majoritatea campaniilor antigay cei mai vocali sunt creștinii. Dar raportul NRB observă nu doar o cenzură a Facebook faţă de exprimările creștine. „Poziţia pe care Facebook o ia faţă de homosexualitate, și cooperarea cu Gay & Lesbian Alliance Against Discrimination (GLAAD), alături de politicile faţă de chestiunile constroversate sunt toate niște indicatoare ale faptului că platforma online prezintă un risc ridicat de dicriminare anticreștină."

O situaţie asemănătoare s-a înregistrat și la nivelul schimbului de banere. Associated Press a monitorizat și surprins faptul că firma Comcast, care oferă servicii de Internet, a blocat sau cel puţin a întârziat schimbul de banere pe alte site-uri atunci când acestea făceau reclamă la versiunea Bibliei King James.

Nici Google nu a scăpat raportului. Cel mai cunoscut motor de căutare a respins iniţial cererea făcută de English Christian Institute pentru achiziţionarea unui spaţiu de reclamă referitor la avorturi. Mai multe site-uri cu conţinut creștin sau religios au fost respinse atunci când au dorit să beneficieze de ofertele sau instrumentele oferite gratuit sau la preţ redus de Google.

Colby May, director al American Center for Law and Justice spune că „Altceva e la mijloc", afirmând că platformele online se află sub o presiune teribilă din partea unor diferite grupuri de interese. Spre exemplu Google a eliminat din rezultatele căutărilor paginile unui site norvegian care critica Biserica Scientologică după ce a fost supus presiunilor avocaţilor Bisericii Scientologice. La rândul său Facebook a respins publicarea unei poze în care doi actori se sărutau, ce apăruse pe blogul unui activist gay. În urma criticilor venite din partea comunităţii gay, Facebook a republicat fotografia.

Conform raportului, cea mai gravă situaţie se regăsește în cazul cenzurii Apple, care a respins o serie de aplicaţii pentru dispozitivele sale precum Exodus International și Manhattan Declaration, ambele fiind considerate că atacă reprezentanţii comunităţii gay. Colby May deplânge, în acest caz, faptul că astfel de aplicaţii sunt considerate „ofensatoare", în timp ce jocuri video care promovează violenţa sau furtul sunt menţinute.

Fostul comisar Roth atrage atenţia că noii directori ai marilor companii de pe web sunt din generaţia mileniului, care s-au maturizat în ultimele decenii, fiind tineri care nu au suferit din pricina cenzurii și nu au înţeles riscurile acesteia, oricât de mică și justificabilă ar părea ea.

Raportul va fi înaintat companiilor vizate, alături de o invitaţie la dialog și prezentări de opinii. NRB a arătat că ar dori să vadă schimbările în urma dialogului, și nu în urma apelului la legislativ sau la alte instituţii care reglementează libertatea de exprimare.