Religia lui Steve Jobs

434

Nu mai este un secret pentru nimeni că secretul ascensiunii excepţionale a Apple s-a datorat viziunii, conducerii și creativităţii lui Steve Jobs. De la Washington Post la CNN se pun întrebări despre filosofia lui Jobs și nu se evită titluri precum „Teologia lui Steve Jobs" sau „Zenul lui Steve Jobs".

„Apple a pierdut un vizionar și un geniu creativ, iar lumea a pierdut o fiinţă umană extraordinară”, scrie pe prima pagină a site-ului apple.com, după poza lui Steve Jobs. „Steve a construit o companie și o cultură care nu se aseamănă cu nicio alta din întreaga lume”, a spus succesorul lui, Tim Cook, după demisia lui Jobs de la conducerea Apple în luna august.

Fondatorul companiei a fost considerat un geniu al tehnologiei. „Ce este, la urma urmei, Apple?”, întreba Jobs oferind imediat răspunsul. „Este vorba de oameni care gândesc diferit (think outside the box).” La anunţul morţii sale, fiecare publicaţie sau canal media are o serie de știri despre el: reacţii ale publicului, precomenzi pentru biografia lui, mesaje de adio, retrospective. Nu s-a putut evita dimensiunea spirituală a acestui gigant.

„Teologia lui Steve Jobs” este titlul sub care o profesoară de la Chicago Theological Seminary scrie în Washington Post despre moștenirea spirituală lăsată de fondatorul Apple. Ea amintește de simbolul Apple, o asociere cu mărul din Grădina Edenului, care doar mușcat a însemnat cunoștinţa „avansată”.

Probabil cel mai cunoscut discurs al lui Jobs a fost susţinut la absolvirea generaţiei din 2005 de la Stanford University (vezi video). El a vorbit atunci despre 3 lucruri: plecarea de la facultate, plecarea de la Apple și plecarea din viaţa aceasta (moartea). Finalul discursului a fost „Stay hungry. Stay foolish.” (Nu te crede sătul. Nu te crede atotștiutor).

Aproape dramatic, după cum recunoștea el însuși, Jobs a vorbit despre moarte: „Nimeni nu vrea să moară. Chiar și oamenii care vor să ajungă în cer nu vor să ajungă acolo prin moarte. Și totuși moartea este destinaţia pe care o împărtășim cu toţii. Nimeni nu a scăpat de ea vreodată. Și așa ar și trebui să fie, pentru că moartea este cea mai bună invenţie din lume. Ea dă la o parte vechiul pentru ceva nou… Timpul vostru este limitat, nu-l pierdeţi trăind viaţa altora. Nu vă lăsaţi prinși în dogme, în trăirea unei vieţi după mentalitatea altora. Nu lăsaţi ca opiniile altora să înăbușe vocea voastră interioară.”

CNN vorbește despre „Zenul lui Steve Jobs”. Tinereţea lui Jobs, născut în 1955 în San Francisco a fost una a generaţiei lui: Bob Dylan, The Beatles, atitudini politice antiinstituţionale, experimentarea drogurilor ușoare. Numele companiei a fost inspirat din Apple Corps al Beatles. Ca și membrii formaţiei Beatles, Jobs a vizitat India, unde a îmbrăţișat budismul. Mai târziu, relaţia cu un învăţător budist din SUA l-a dus spre Zen, o tradiţie japoneză. Jobs a participat la acţiunile desfășurate de la Centrul Zen din Los Altos și a dezvoltat o relaţie cu Kobun Chino Otogawa.

Kobun a oficiat nunta lui Jobs în 1991 și pe parcursul deceniilor i-a devenit consilier spiritual. A murit în anul 2002. Curând va apărea în Forbes o descriere a relaţiei între Jobs și Kobun după titlul cărţii „The Zen of Steve Jobs.” „Scopul real al acestei practici este descoperirea înţelepciunii pe care întotdeauna ai avut-o cu tine”, spunea Kobun. „A te descoperi pe tine însuţi înseamnă a descoperi înţelepciunea. Dacă nu te descoperi pe tine însuţi nu vei putea comunica niciodată cu cineva”.

Nu întâmplător ideile acestea au apărut în același discurs din 2005 de la Stanford University. „În ultimii 33 de ani am privit în oglindă în fiecare dimineaţă și mi-am spus: Dacă azi ar fi ultima zi a vieţii mele, aș dori să fac ceea ce voi face azi? Și ori de câte ori răspunsul era Nu, zile la rând, am știut că trebuie să schimb ceva. Conștientizarea faptului că vei muri este cel mai bun mod pe care îl știu de a evita capcana mentalităţii că vei avea de pierdut. Ești deja gol. Nu ai niciun motiv să nu-ţi urmezi inima.”

Șeful de la Pepsi l-a vizitat într-o ocazie și a rememorat experienţa într-un interviu în Businessweek, din 2010. Sculley spune că Jobs era un minimalist, care trăia într-o casă aproape fără mobilă: un tablou cu Einstein, o lampă Tiffany, un scaun, o masă. „Nu era adeptul stilului de viaţă în care te înconjuri cu multe lucruri, dar era incredibil de atent în lucrurile pe care le selecta”.

Se știe că deseori Jobs umbla desculţ în cartier sau la birou. Prezentările produselor Apple erau făcute într-o vestimentaţie extrem de simplă. „Aceasta a fost o mantra: concentrare și simplitate”, spunea Jobs pentru aceeași publicaţie în 1998. „A fi simplu e mai greu decât a fi complex. Trebuie să lucrezi din greu ca să gândești curat și să reduci lucrurile la simplu. Dar merită, pentru că, la final, poţi muta munţii.”

„Am făcut multe lucruri de care nu sunt mândru“, a spus el anul acesta, atunci când și-a dat OK-ul pentru realizarea unei biografii autorizate. Între acestea se numără și nașterea unui copil căruia mult timp Jobs nu i-a recunoscut paternitatea.

Apple și Jobs nu sunt cunoscuţi pentru acţiuni filantropice, ba chiar a fost menţionată drept „una dintrele companiile cu cele mai puţine acţiuni filantropice”. Deși firma a avut astfel de programe, ele nu s-au ridicat niciodată la nivelul celor făcute de fondatorul Microsoft, Bill Gates.

În ceea ce privește influenţa și alinierea valorilor după un trend, Jobs spunea: „Am ajuns la concluzia că cel mai mare rău ce ni se poate întâmpla ar fi ca, pe măsură ce devenim mari și avem mai multă influenţă în lume, să ne schimbăm valorile de bază și să lăsăm anumite lucruri de la sine. Nu pot face asta. Mai degrabă aș demisiona.”