Biblia primește un „facelift” pentru mileniali

129

Când Brian Chung lucra ca și capelan la Universitatea din California de Sud a observat ceea ce arată și sondajele din ultimii ani – tinerii nu sunt interesaţi de Biblie, care poate să pară inaccesibilă și intimidantă pentru un neiniţiat. Atunci, Bryan s-a gândit la un plan.

Împreună cu un prieten, Brian a lansat o campanie pe Kickstarter pentru a înfiinţa o companie specializată în producerea de Biblii pentru mileniali. Ideea este de a sparge Biblia în cărţi separate, fiecare gândită cu o grafică aparte, care pe de o parte să redea tonalitatea cărţii și să ilustreze mesajul, iar pe de altă parte să fie „cu lipici” la publicul milenial.

Grafica minimalistă, curată, aproape geometrică, fotografiile landspace profesioniste și textul curat, fără trimiteri sau note explicative fac ca aceste magabook-uri să ofere în primul rând o exprienţă aparte a citirii Bibliei. Până în prezent, compania Albaster a produs șapte cărţi din Biblie, vândute în nu mai puţin de 16.000 de exemplare. „Noi, tinerii, răspundem la site-uri web și la cărţi în funcţie de designul lor. Suntem nativi digital și facem parte dintr-o cultură tot mai vizuală. Și în loc să fugim de asta, noi ne-am gândit cum o putem aplica domeniului religios,” explică Brian.

Însă, nu toată lumea apreciază acest gen de efort. Jeffrey Siker, profesor de Noul Testament la Universitatea Loyola Morymount din Los Angeles, vede câteva probleme la acest proiect. Împărţirea Bibliei pe cărţi separate te pune automat în faţa unei imagini fragmentate despre Biblie, în special pe neiniţiaţi. O astfel de citire te ajută să pierzi din vedere anumite subtilităţi de altfel importante ale Bibliei, cum ar fi că faptul că cele patru Evanghelii sunt ușor diferite una faţă de cealaltă, sau faptul că Iisus obișnuia să citeze din Vechiul Testament. Totodată, nevoia unui design cât mai curat a dus la eliminarea altor elemente importante pentru înţelegerea contextului, cum ar fi referinţele, notele explicative și hărţile.

Faptul că numărul celor care citesc și cred în Biblie este în scădere cu adevărat este ceva îngrijorător însă, chiar și în ziua de azi, Biblia este cea mai cumpărată carte la nivel mondial. Și deja există pe piaţă câte o Biblie pentru fiecare nișă posibilă, punctează Melinda Bouma, de la Zondervan, cea mai mare editură de Biblii din lume. Atunci ne-am putea întreba pe drept de câte Biblii are nevoie până la urmă o singură persoană?

Pericolul publicării unei cărţi ca Biblia pentru diverse nișe este că există tendinţa ca nișa respectivă să dicteze sau să orienteze conţinutul cărţii într-o direcţie sau alta. Biblia Verde, pentru ecologiști, subliniază doar pasajele despre calitatea creaţiei divine și grija faţă de natura pe care ne-a încredinţat-o Dumnezeu, ca și cum doar asta ar fi important. Biblia pentru homosexuali a eliminat pasajele în care homosexualitatea este incriminată și a înlocuit crucea de pe copertă cu una în culorile curcubeului, simbolul diversităţii sexuale, folosit de comunitatea homosexuală. Iar Biblia pentru Femei publicată de un grup de 20 de profesoare de teologie din diverse confesiuni creștine este o încercare de Biblie feministă, care să contracareze interpretarea tradiţională a textelor cu privire la rolul femeii în societate.

Biblia este unică din multe privinţe, inclusiv din prisma faptului că se explică singură, motiv pentru care cărţile sale nu ar trebui separate. Scoaterea din context a unor texte biblice poate avea consecinţe extrem de periculoase, cum ar fi interpretarea conform căreia Biblia susţine sclavia. Totodată, Biblia nu face niciun clasament în funcţie de importanţa lucrurilor de înţeles, ţinut minte și practicat. Dacă astăzi ne interesează problema ecologiei, asta nu ne dă mână liberă să citim Biblia în această notă, ca și cum doar asta ar conta. Doar Biblia ca tot unitar ne dă o cheie corectă de interpretare a adevărurilor sale și de aplicare la problemele culturale și sociale curente.

Eliza Vlădescu
După absolvirea Facultății de Comunicare și PR din cadrul SNSPA, Eliza Vlădescu a dat televiziunea pentru presa scrisă și de mai bine de 8 ani nu s-a uitat înapoi. Eliza face parte din echipa permanentă de redactori a revistei Semnele timpului.