O campanie catolică proclamă: Iisus e primul hipster

23

Ce s-ar întâmpla dacă Dumnezeu ar deveni unul dintre noi? Dacă L-am întâlni pe Iisus purtând ochelari cu ramă groasă și încălţat cu bascheţi, L-am recunoaște? O campanie recentă de contextualizare a mesajului biblic încearcă să creioneze imaginea unui Iisus „cool", site-ul de promovare având o creștere de trafic de 400%.

Într-o campanie publicitară lansată de către Episcopia Romano-Catolică din Brooklyn, creștinii sunt provocaţi să îl perceapă pe Iisus ca pe un „hipster original". Denumirea de hipster reflectă o subcultură a unor persoane cu vârsta cuprinsa între 20 si 30 de ani care cred în gândirea independentă, nonconformism, creativitate, artă și muzică. Hipsterii nu au intenţii politice și se fac remarcaţi pe stradă după pantalonii strâmţi, hainele retro, ochelarii de vedere supradimensionaţi (chiar şi fără dioptrii), părul neîngrijit și bascheţii din picioare.

Iisus – un nonconformist cu bascheţi în picioare?

Reclamele promovate de către Episcopia Catolică constau în reprezentarea părţii de jos a unui om – menit să sugereze că ar fi Iisus – purtând o robă și o pereche de adidași murdari de culoare roșie. Oamenii nu ar trebui să fie surprinși, deoarece din punct de vedere istoric, această „reprezentare a lui Iisus reflectă populaţia care se închină acolo", a spus Kieran Harrington, purtătorul de cuvânt al Episcopiei, pentru The Huffington Post. „Nu mi se pare atât de exagerată reprezentarea lui Christos ca un hipster ", a continuat Harrington. „Mai mult, Iisus a fost în contrast cu cultura din timpul lui. Asta este ceea ce o mulţime de hipsteri deja fac", a concluzionat purtătorul de cuvânt în încercarea sa de a justifica utilitatea unui asemenea demers.

Această manieră de reprezentare a lui Iisus a fost generată de o problemă majoră în creștinismul contemporan, informează site-ul Episcopiei Romano-Catolice din Brooklyn. Cei mai mulţi catolici percep Biserica ca fiind prea arhaică și lipsită de valoare și relevanţă pentru viaţa lor de zi cu zi, fapt care a determinat o încercare de contextualizare a mesajului biblic, susţin iniţiatorii acestei campanii. Scopul manifestării este acela de a „arăta o parte mai agreabilă și mai primitoare a Bisericii Catolice", mesajul publicitar fiind expus în locuri mai puţin accesibile Bisericii precum staţii de autobuz, restaurante și săli de sport, informează CNN.

Replicile critice la adresa acestei „modernizări" christice nu au întârziat să apară. Un poster dintr-o staţie de autobuz Îl reprezintă pe Iisus într-o poziţie de așteptare, de parcă „tocmai ar fi transformat apa în bere", afirmă site-ul de artă Animal New York, în timp ce gawker a sugerat că această campanie ar fi derivat dintr-un „verset obscur din Biblie. Probabil, niciodată nu ai auzit de el."

Pe de altă parte, hipsterii sunt în mare parte conduși de o curiozitate despre lume și de aprecierea pentru cultură. Pentru ei, Evanghelia nu este doar ceva ce trebuie vestit de la amvon, ci un stil de viaţă ce trebui orientat spre justiţie și asistenţă socială, consideră Brett McCracken, autorul unei publicaţii intitulate „Creștinismul Hipster: Când Biserica și șmecheria (cool) se ciocnesc". Din punctul său de vedere, există o dilemă pe care hipsterii au rezolvat-o în maniera lor originală: „Ce înseamnă să fii creștin în această lume? Cât de «pus deoparte» și diferit trebuie să fii? Hipsterii creștini au această conversaţie – sau, mai degrabă, ei trăiesc în ea."

Iisus – prieten cu starurile filmelor pentru adulţi?

O altă opţiune de contextualizare a fost exprimată de Craig Gross care se declară pastor şi fondator al Bisericii XXX. De ani de zile închiriază standuri la târgurile erotice în care prezintă materiale creștine și, deşi apare la CNN şi ţine conferinţe la universităţi, Craig se îmbracă nonconformist. În cartea sa de referinţă, Secrete XXX, are convingerea că poate schimba ceva în lumea pornografiei, după modelul lui Iisus: „Cu mânecile suflecate, Iisus s-a folosit de ambele braţe pentru a-i ridica pe cei împotmoliţi în mocirla umanităţii […] Foarte mulţi dintre noi trecem prin viaţă fără a ne murdări mâinile, așteptând să ne încasăm biletele pentru rai și să ne culegem laurii. Zestrea pe care ne-a lăsat-o Iisus nu constă din harpe sau norișori, ci din lopeţi. Iisus a iubit prostituatele și ologii din zilele lui și iubește vedetele filmelor pentru adulţi de astăzi."

Contextualizarea, o opţiune sau o obligaţie?

În România, în condiţiile familiarizării cu o percepţie tradiţională asupra creștinismului, asemenea tentative de „modernizare" ale lui Iisus pot părea ciudate. În realitate, ele se înscriu în tentativa unei abordări contextualizate de comunicare a Evangheliei. Biblia a fost scrisă într-un mediu cultural și trebuie transmisă în alt mediu cultural. Aceasta este una dintre provocările actuale pentru orice Biserică al cărei ideal nu este încremenirea într-un sistem tradiţional, ci creșterea impactului într-o societate secularizată. „Contextualizarea critică nu este o opţiune, ci un imperativ. Contextualizarea nu este lipsită de riscuri, […] dar refuzul de a contextualiza va avea consecinţe mult mai grave", deoarece, astfel, „credincioșii nu vor fi niciodată cu adevărat acasă", afirmă teologii revistei Ministry. Provocarea constantă rămâne modul în care poate fi evitat sincretismul religios sau diluarea mesajului creștin prin asemenea iniţiative de adaptare la cultura timpului. Și, nu în ultimul rând, o dilemă fundamentală va persista: cum ar putea un Iisus contextualizat astfel să mai rămână totuşi Iisus.