Deşi o conspiraţie este, prin definiţie, ocultă, Advent Conspiracy este probabil cea mai cunoscută conspiraţie aflată în desfăşurare. Clipul de prezentare a proiectului a depăşit 1.000.000 de vizualizări pe YouTube, iar pe Facebook, grupul „conspiraţioniştilor" numără peste 50.000 de adepţi.

Războiul este vechi în SUA, fiind purtat între conservatorismul creştin şi consumerism (de fapt, între activiştii restauraţionismului creştin şi retaileri) pe tema modului în care ar trebui sărbătorită naşterea Domnului (Crăciunul). Militanţii Advent Conspiracy şi multe alte organizaţii afirmă că americanii au cheltuit de Crăciun, în 2008, 450 de miliarde de dolari, în condiţiile în care rezolvarea nevoii stringente de apă potabilă, la nivel global, ar costa circa 10 miliarde de dolari. Perspectiva capătă proporţii, dacă ştii că 1,8 milioane de oameni mor anual din pricina bolilor generate de lipsa apei potabile, dintre care 3.900 de copii, zilnic. De aceea, în ultimii patru ani, bisericile care au aderat la mişcarea amintită au donat milioane de dolari pentru săparea de fântâni în ţările aflate în dezvoltare.

Nebunia cumpărăturilor de Crăciun, care se întind de fapt pe tot parcursul lunii decembrie, a fost evidentă în România şi în anul 2009. Dincolo de nevoia oamenilor de a sărbători şi a se bucura împreună, excesul se instalează tot din pricina unei conspiraţii – a marketingului agresiv – prin care oamenii sunt impulsionaţi, manipulaţi chiar, să cumpere. Să vorbeşti împotriva acestui exces este riscant. Sistemul este atât de bine pus la punct, iar inocularea unui anumit tip de gândire este atât de eficientă, încât poţi deveni inamic public sau poţi fi ridiculizat facil pentru orice apel „moralizator” la echilibru şi altruism. Pentru ca un apel la altruism să aibă succes astăzi, e de obicei necesar să câştigi adeziunea unei vedete, cel puţin. Găseşti un star, investeşti o sumă mare în a-i căpăta acordul şi o altă sumă pentru campania de promovare. Altruismul a devenit un produs. Şi, pentru că nu e unul foarte căutat, trebuie să investeşti mult în publicitate înainte să ţi-l cumpere cineva.

Site-ul Time nota că Advent Conspiracy e o mişcare anticulturală, prin refuzul de a accepta imaginea Crăciunului ca o lună de cumpărături şi decoraţiuni şi prin negarea ideii că sărbătoarea Crăciunului are nevoie de ofertele retailerilor pentru a fi specială. De fapt, conspiraţia Adventului ne propune să oferim daruri mai scumpe – timp, grijă, dragoste – care nu pot fi cumpărate, ci presupun mai mult efort şi preocupare decât se cere într-o seară de shopping generos.

Acum, odată ce sărbătorile au trecut, mizez pe faptul că, dincolo de amintirile plăcute ale timpului petrecut cu familia sau cu prietenii, vom găsi suficient curaj şi luciditate să evaluăm obiectiv costurile. Oricum, conspiraţia continuă.

Norel Iacob
Pentru Norel Iacob, studiile universitare și post universitare în domeniul religiei au reprezentat mijloace pentru a interacționa mai bine cu vastul domeniu al spiritualității umane. Iar din pasiunea pentru comunicare relevantă în acest domeniu, la scurt timp după terminarea studiilor, s-a implicat în media, realizând emisiuni TV și radio. Din 2009, este redactorul-șef al revistei Semnele timpului.