Să avem o minte ascuţită este, cu siguranţă, un deziderat pentru fiecare dintre noi, iar strategiile pentru a ne dezvolta intelectual sunt mult mai simple decât am putea bănui, spun specialiştii, putând fi cu uşurinţă încorporate în rutina noastră de zi cu zi.

Provoacă-ţi mintea, fii uimit, fă puzzle-uri!

Implicându-ne într-o activitate de învăţare (nu doar informaţională – mediată de cărţi, ci şi bazată pe experienţă directă – prin activităţi sociale, călătorii ş.a.) permitem dezvoltarea neuronilor, a căror dimensiune şi structură se schimbă pe măsură ce ne însuşim noi cunoştinţe.

Completarea puzzle-urilor sau expunerea la probleme şi situaţii noi, al căror sens nu ne este familiar, ne obligă creierul să se străduiască mai mult pentru a lămuri neclarităţile cu care se confruntă. În acest sens ne putem propune să citim o carte mai puţin inteligibilă la „prima vedere”, pe care să o descoperim şi să o înţelegem treptat.

Asigură-ţi fondul muzical corespunzător!

Audiţia muzicii clasice este strâns legată de îmbunătăţirea funcţiei cognitive, de creşterea capacităţii de concentrare şi a abilităţilor de fluenţă verbală, după cum subliniază studiile de specialitate care au analizat aşa-numitul „efect Mozart”.Mai mult decât atât, în ciuda ideii comune că liniştea şi meditaţia merg mână în mână cu inspiraţia, un nou studiu arată că încăperile populate, uşor zgomotoase, ajută creierul să abstractizeze mai uşor şi să dea randament în găsirea unor soluţii creative la diferite probleme, stimulând astfel gândirea.

Nu te sfii să vorbeşti cu tine însuţi!

Deşi ar putea părea ciudat pentru cei din jur, a vorbi cu sine aduce o serie de beneficii dovedite ştinţifiic, precum menţinerea atenţiei şi echilibrarea emoţională, facilitând trecerea de la gând la faptă. Această metodă este recomandată pentru momentele în care vrem să învăţăm ceva nou sau să ne îmbunătăţim performanţele de lucru.

Ai grijă de sănătatea ta dentară!

O echipă de psihiatri şi stomatologi britanici a descoperit că igiena orală afectează funcţionarea creierului, deoarece bolile gingivale şi parodontale duc la degradarea activităţii cerebrale în perioada adultă, nu doar la bătrâneţe. Acesta este, cu siguranţă, un motiv în plus pentru a ţine cont de sfaturile medicului dentist!

Renunţă, din când în când, la calculator şi practică scrisul de mână!

Un studiu recent al cercetătorilor de la Universitatea din Indiana, desfăşurat pe un grup de copii, a arătat că scrisul de mână reprezintă o bună strategie pentru stimularea gândirii, a limbajului şi memoriei, determinând o activitate neuronală complexă.Scrisul de mână este recomandat în special atunci când dorim să ne însuşim discipline ca limbile străine, muzica sau matematica.

Antrenează-ţi corpul!

Dincolo de efectele avute asupra fizicului nostru, exerciţiile aerobice favorizează dezvoltarea atenţiei şi a memoriei, prin creşterea volumului de ţesut cerebral. Chiar şi plimbările de 50 de minute practicate de 3 ori pe săptămână ne pot influenţa în acest fel activitatea cerebrală.Sportul ajută, în plus, la scăderea riscului de boli cardiovasculare, stimulând fluxul de sânge la nivelul creierului, precum şi dezvoltarea şi supravieţuirea neuronilor.

Iniţiază căutări pe Google!

În mod surprinzător, această activitate are, în special pentru cei ce deţin experienţă în utilizarea internetului, o serie de efecte pozitive, implicând zona cerebrală responsabilă de luarea deciziilor şi raţionamente complexe. Aceste efecte se manifestă progresiv, inclusiv la nivelul unui circuit neuronal care nu se activează în timpul unei lecturări obişnuite, ceea ce înseamnă că petrecerea unui timp în faţa calculatorului pentru a căuta informaţii de interes general nu este nicidecum un timp irosit.