Anxietatea este o stare de nelinişte intensă, de tulburare interioară, de teamă şi este însoţită uneori de palpitaţii, tremurături, dificultăţi de respiraţie sau chiar leşin. Pentru a depăşi aceste momente de îngrijorare şi frământare, poţi pune în aplicare câteva sfaturi utile.

Aproximativ un sfert din populaţie se confruntă cu stări de anxietate uşoară, precum teama de păianjeni sau de şoareci, la care se adaugă încă 25% care suferă la un moment dat de anxietate severă, ce necesită tratament, arată Sfatul Medicului. Printre cele mai grave efecte ale acestei stări se numără izolarea socială, alterarea capacităţii de lucru, de învăţare sau de efectuare a unor activităţi şi poate conduce chiar la creşterea tendinţei de autodistrugere şi suicid.

Iată câteva metode prin care poţi face faţă mult mai uşor în momentele de anxietate.

Confruntă-ţi temerile şi acestea vor dispărea. În momentele în care încerci să îţi eviţi temerile nu faci altceva decât să le întăreşti, arată Serviciul Naţional de Sănătate Britanic (NHS Choices). Poţi încerca, de asemenea, să repeţi încet motivul fricii tale, până când simţi că te plictiseşti, chiar şi timp de 20 de minute, notează Real Simple. Creierul tău nu se va mai putea concentra la fel de uşor asupra grijii respective după ce ai repetat-o de atâtea ori.

Împărtăşeşte-ţi fricile. Uneori o discuţie cu prietenii, familia sau partenerul de viaţă despre motivele care te îngrijorează îţi pot lua povara grea a neliniştii de pe umeri, adaugă NHS Choices. Poţi apela, de asemenea, la specialişti în domeniu, care îţi ascultă cu răbdare problemele ce îţi provoacă tulburări interioare şi îţi pot oferi sfaturi pentru a depăşi această stare.

Nu mai încerca să controlezi lucrurile care nu pot fi controlate. Poate că, de exemplu, gândurile tale s-au blocat la momentul acela în care ai spus o replică pe care o regreţi şi vrei cu disperare să dai timpul înapoi pentru a corecta acest lucru. Doar că nu stă în puterea noastră să ştergem trecutul cu buretele. În schimb, încearcă să te eliberezi de tendinţa aceasta de a te consuma interior şi găseşte alte metode pentru a te linişti, pentru a-ţi depăşi starea de nelinişte, metode pe care le poţi controla.

Închipuie-ţi care e cel mai grav lucru care se poate întâmpla. Poate te pregăteşti să susţii un discurs în faţa a zeci de oameni, poate ai un examen important sau îţi este teamă de cum ar putea evolua lucrurile în legătură cu o situaţie problematică la serviciu. Încearcă să vizualizezi deznodământul acelui lucru care-ţi provoacă starea de nelinişte interioară. Vei observa că lucrurile nu sunt chiar atât de sumbre precum par şi că aceste situaţii nu înseamnă un capăt de lume. În cel mai rău caz, s-ar putea să te confrunţi cu un atac de panică. Dacă acesta apare, poţi încerca să îţi ţii palma în zona stomacului în timp ce respiri adânc şi încet.

Răsplăteşte-ţi fiecare efort de a învinge teama. Poate că îţi este frică de înălţime sau eviţi o discuţie delicată. Oricare ar fi motivul care îţi provoacă anxietate, odată ce l-ai învins, acordă-ţi o recompensă pentru a sărbători acest „triumf”, sfătuieşte NHS Choices.