Un număr tot mai mare de studii arată că vitamina D, supranumită și „vitamina soarelui”, joacă un rol vital pentru protejarea organismului nostru de o serie de afecţiuni cronice. De aceea, este esenţial să cunoaștem atât simptomele unui deficit al acestei substanţe în corp, cât și sursele valoroase care ne asigură necesarul zilnic.

Un nivel insuficient de vitamina D în organism poate cauza dureri la nivelul oaselor și slăbiciune în mușchi, scrie Web MD. Cel mai adesea, astfel de semnale sunt resimţite în perioada iernii, când „adulţii simt un disconfort în oase și mușchi și articulaţiile sunt un pic mai rigide când se trezesc dimineaţa”, a explicat dr. Michael Holick, profesor de medicină și biofizică la Centrul Medical al Universităţii Boston, pentru HuffPost.

Chiar și starea de spirit poate fi un indiciu că organismul tău nu primește suficientă vitamina D. Un grup de experţi a observat acest fenomen în cadrul unui studiu în care o parte din voluntari a primit suplimente de vitamina D timp de cinci zile în perioada iernii, iar un alt grup nu. În final, cei care au luat suplimentele au înregistrat o stare emoţională pozitivă mai puternică decât ceilalţi participanţi.

De asemenea, transpiraţia excesivă poate fi unul dintre primele semne ale unui deficit de vitamina D, adaugă dr. Holick.

Deficitul acestei substanţe în organism poate fi pus pe seama mai multor cauze. În primul rând, poate fi vorba de expunerea insuficientă la soare sau de lipsa din dietă a alimentelor care conţin vitamina D.

Persoanele cu o piele mai închisă la culoare au o abilitate mai scăzută de a produce vitamina D provenind din expunerea la soare, scrie Web MD. Motivul este cantitatea mare de melanină înregistrat în cazul acestor persoane.

Totodată, persoanele care se confruntă cu problema kilogramelor în plus și al căror indice de masă corporal depășește valoarea 30, pot suferi de un deficit de vitamina D.

Anumite afecţiuni și probleme de sănătate pot, de asemenea, să influenţeze nivelul acestei substanţe în organism. Este, de exemplu, cazul celor care suferă de fibroză chistică, enteropatie glutenică (boala celiacă sau intoleranţă la gluten), boala Chron sau alte afecţiuni care împiedică tractul digestiv să absoarbă vitamina D. De asemenea, un deficit al acestei substanţe poate apărea și în cazul în care rinichii nu pot converti vitamina D în forma ei activă. Adesea această situaţie apare odată cu înaintarea în vârstă, scrie Web MD.

Vitamina D este importantă pentru oase, deoarece ajută la absorbirea și fixarea calciului și fosforului, scriu experţii de la Harvard. Mai mult, „vitamina D activată este unul dintre cei mai puternici inhibitori ai creșterii celulelor canceroase. De asemenea, stimulează pancreasul pentru a produce insulină. Îţi reglează sistemul imunitar”, a declarat dr. Holick pentru Web MD. Alte dovezi arată că vitamina D joacă un rol important în reducerea riscului de diabet, scleroză multiplă, infarct sau artrită reumatoidă.

Riscurile la care suntem expuși din cauza lipsei acestei substanţe nutritive din corp sunt îngrijorătoare. „Deficitul de vitamina D, în special la o vârstă înaintată, poate conduce la osteoporoză și osteomalacie (decalcifierea oaselor)”, punctează dr. Lona Sandon, de la Universitatea din Sud-Vestul Texasului, Dallas. De asemenea, poate crește riscul dezvoltării cancerului și chiar a tuberculozei, notează experţii de la Harvard.

Vitamina D poate fi găsită în alimente precum peștele gras (ton, somon, păstrăv), lapte, suc de portocale și cereale fortificate sau gălbenușuri de ou, scrie publicaţia Health. De asemenea, poţi apela și la suplimentele alimentare. Nu în ultimul rând, expunerea la soare te poate ajuta să atingi nivelul necesar de vitamina D pe zi. Dr. Holick recomandă cinci până la 10 minute petrecute sub razele soarelui, după care recomandă aplicarea unei creme cu factor de protecţie UV 15. Este importantă evitarea perioadelor prelungite în soare puternic, deoarece astfel crește riscul de dezvoltare a cancerului de piele.

Citește și: Cum apar arsurile solare și cum ne putem feri de ele