Cum să ai o minte „în formă”?

789

Toţi ne dorim să fim „în formă” din punct de vedere fizic şi, pentru aceasta, căutăm tot felul de metode, care mai de care mai promiţătoare sau mai revoluţionare. Și mintea are nevoie de exerciţii pentru a se menţine în formă, iar cele găsite de cercetători sunt surprinzătoare.

Desigur, când te gândeşti la o minte sănătoasă sau „în formă” îţi vin în gând jocurile de cuvinte încrucişate sau altele de acest gen, care, potrivit cercetătorilor, energizează materia cenuşie. Deşi sunt recomandate, acestea nu stimulează toate capacităţile cognitive menite să păstreze mintea „în formă”, relatează time.com.

Studiile în domeniu au demonstrat în repetate rânduri că există două lucruri pe care le poate face oricine şi care dau rezultate foarte bune. Primul: exerciţiile aerobice, afirmă dr. Karen Li, de la Universitatea Concordia. Mişcarea este foarte importantă atât pentru corp, cât şi pentru minte. Activitatea fizică îi oferă creierului un plus de substanţe hrănitoare şi oxigen, care îl ajută să funcţioneze mai bine. Anumite zone ale creierului, precum lobul frontal, responsabil cu procesele complexe precum multitaskingul, sunt stimulate de exerciţiile aerobice, susţine Li (şi recomandă cel puţin 150 de minute de exerciţii aerobice moderate pe săptămână).

Conform unui studiu, la care au participat adulţi sedentari care au alergat timp de 30 de minute, de 2 sau 3 ori pe săptămână, timp de 12 săptămâni, memoria şi capacitatea de a face faţă mai multor sarcini odată (multitasking) se îmbunătăţeşte cu 30%. Atunci când activitatea fizică a încetat, iar participanţii au revenit la viaţa sedentară, în 6 săptămâni au pierdut 10% din ceea ce câştigaseră.

Al doilea lucru indispensabil pentru o minte „în formă” este stimularea mintală. Potrivit lui Li, cu cât folosim mai mult mintea pentru a îndeplini o sarcină, cu atât mai puţin efort face creierul pentru a o termina. „Dacă ai impresia că ai creierul pe pilot automat, acest lucru indică faptul că este nevoie să măreşti nivelul de provocare”, spunea Li. Pentru ea, este esenţial ca cei care doresc o minte în formă să fie activi din punct de vedere social. Acest lucru presupune implicarea în conversaţii, vizitarea unor locuri de interes cultural sau intelectual, învăţarea unor noi deprinderi etc.

Cititul este de asemenea un aliat al creierului. Un studiu la care au participat 294 de persoane nonagenare a relevat faptul că cei care se implicau în activităţi stimulatoare din punct de vedere intelectual aveau o memorie mai bună şi o minte mai „ascuţită”.