Curcubeul care îţi protejează sănătatea

711

În fiecare an, verdele primăverii ne îmbie să aducem ceva din prospeţimea naturii în casele şi în farfuriile noastre. Tarabele pieţelor abundă de spanac, urzici, salată, ceapă şi usturoi verde. Cu toate că acestea sunt bune, specialiştii ne încurajează să fim generoşi în alegerea culorilor din farfurie, întrucât aceasta ne oferă o stare de bine şi o imunitate crescută.

Necesitatea folosirii unui curcubeu de culori în dietă este explicată de nutriţionistul britanic Linda Foster. Într-un articol apărut marţi în cotidianul The Daily Mirror, ea arată că, în spatele culorilor care dau fructelor, legumelor, leguminoaselor, seminţelor şi nucilor aspectul apetisant stau 25.000 de compuşi chimici care sunt binefăcători corpului nostru.

Afirmaţia nutriţionistului este întărită de doctorul Colleen Doyle, de la Societatea Americană de Cancer, care subliniază următoarele într-un articol apărut pe site-ul ibnlive.in.com: „Cu cât un aliment este mai colorat (natural, nu artificial), cu atât el conţine antioxidanţi şi o mulţime de fitochimicale”.

Curcubeul dietei

Cele 5 grupuri de culori ale alimentelor sunt următoarele: roşu, galben şi oranj, verde, albastru şi violet, alb şi maro.

Alimentele de culoare roşie au această culoare datorită pigmenţilor naturali numiţi licopen şi antocianine. Licopenul se găseşte în roşii, pepene roşu sau grepfrutul roz, iar antocianinele se găsesc din abundenţă în căpşuni, fragi şi struguri roşii. Substanţele hrănitoare din alimentele roşii ajută la combaterea radicalilor liberi şi protejează împotriva anumitor tipuri de cancer. De asemenea, ele sunt o sursă de acid folic, care ajută la formarea celulelor sănătoase.

Alte alimente roşii ce conţin antioxidanţi sunt ceapa roşie, ridichile, merele roşii, cireşele, sfecla, ardeii roşii, rubarba, varza roşie, afinele, rodia şi papaya.

Fructele şi legumele de culoare galbenă sau portocalie beneficiază de această culoare datorită unor substanţe numite carotenoizi. Beta-carotenul din alimente este transformat în vitamina A, care măreşte rezistenţa la infecţii a cartilajelor, a mucoaselor şi a pielii, ajută la dezvoltarea normală a scheletului şi a smalţului dentar, precum şi la buna funcţionare a ficatului, a tiroidei şi a altor organe. De asemenea, vitamina A reduce riscul de cataractă.

Alimentele bogate în carotenoizi sunt ananasul, porumbul, perele, pepenele galben, caisele, morcovii, portocalele şi lămâile, mango, dovleacul, nucile şi ardeii galbeni.

Elementul care dă fructelor şi plantelor culoarea verde este clorofila. Unele alimente de culoare verde, printre care spanacul, ardeii graşi verzi, mazărea şi castraveţii conţin luteină, un alt element pe care organismul îl transformă în antioxidanţi. De asemenea, alimentele verzi mai conţin şi folaţi (produşii acidului folic), minerale şi fibre.

Aceste substanţe pot fi găsite în frunzele verzi de salată, urzici, spanac, ceapă verde, ardei verzi, avocado, kiwi, broccoli, varză, varză de Bruxelles, mentă, asparagus, mere verzi, anghinare şi dovlecel.

A patra grupă de culoare în curcubeul alimentelor este compusă din albastru şi violet, la care se adaugă şi cele câteva alimente de culoare neagră. Pigmenţii naturali care dau aceste nuanţe sunt antocianinele şi flavonoidele. Antocianinele se regăsesc în mure, struguri negri şi stafide şi protejează celulele. Studiile au demonstrat că acestea pot reduce riscul de cancer, atac vascular cerebral şi boli cardio-vasculare. Alte studii au demonstrat că o alimentaţie bogată în mure determină o îmbunătăţire a memoriei.

Printre alimentele bogate în antocianine şi flavonoide se mai numără coacăzele, fructul pasiunii, smochinele, vânăta, varza roşie, algele şi prunele.

A cincea şi ultima categorie de alimente sunt cele de culoare albă sau crem, la care se adaugă şi cele maro, mai puţine. Alimentele albe sunt colorate de un pigment numit antoxantină şi conţin elemente benefice precum alicina (găsită în usturoi, dar nu numai). Unul dintre rolurile importante ale acestora este scăderea tensiunii arteriale şi a colesterolului. De asemenea, o serie de alimente de culoare albă, precum bananele şi cartofii, sunt şi surse importante de potasiu.

Câţiva reprezentanţi ai acestui grup sunt conopida, ghimbirul, ciupercile, păstârnacul, napul, ceapa, migdalele, alunele, castanele, orezul şi fasolea.

În afară de multitudinea de elemente benefice găsite în alimentele colorate, culoarea alimentelor are şi un efect benefic la nivel psihologic, întrucât anumite culori pot influenţa pofta de mâncare. O farfurie ce conţine mai multe alimente de culoare roşie creşte pofta de mâncare, în timp ce alimentele în nuanţe pastelate o diminuează.