Eticheta produselor cumpărate este o lectură obligatorie

139

Timpul folosit pentru inspectarea atentă a etichetei produselor cumpărate este timp investit în propria sănătate deoarece te ajută să faci alegerile benefice și te feresc de acele ingrediente care îţi pot expune organismul unor probleme neplăcute sau chiar periculoase.

O mare parte dintre români susţin că verifică etichetele produselor nou lansate pe piaţă în momentul achiziţiei. Potrivit studiului efectuat de Scandia Sibiu, circa 70% dintre locuitorii ţării practică acest obicei, scrie Food Story. Cei mai mulţi dintre aceștia acordă o atenţie deosebită atât caloriilor conţinute, cât și aportului nutritiv al alimentului și efectelor benefice ale acestuia.

Femeile sunt cele care au o înclinaţie mai mare spre a citi etichetele produselor alimentare, în raport cu bărbaţii, potrivit unui sondaj Gallup efectuat în SUA (73% faţă de 61%). Vârsta, gradul de educaţie și venitul joacă un rol important în ceea ce privește tendinţa de a verifica informaţiile inscripţionate pe ambalaje. Astfel, numărul celor care au declarat că citesc etichetele a fost mai mare în rândul persoanelor cu studii superioare și al celor cu venituri medii și mari, în raport cu cei care au absolvit cel mult liceul, respectiv au o situaţie finaniciară modestă. Totodată, grupul persoanelor de 18-29 de ani a înregistrat cel mai mare număr de indivizi care afirmă că nu inspectează etichetele ambalajelor.

Motive să citești etichetele produselor

Experţii de la mai multe instituţii universitare și de cercetare au descoperit o asociere între inspectarea informaţiilor inscripţionate pe pachetele produselor și prevenirea obezităţii. În urma demersului, ei au observat că femeile care obișnuiesc să citească etichetele au un indice de masă corporal cu 1,49 de puncte mai mic decât cel al femeilor care nu acordă atenţie informaţiilor. Acest lucru se traduce printr-o greutate corporală mai mică cu 4 kilograme.

Citirea cu atenţie și cunoașterea modului în care etichetele te pot induce în eroare sunt metode care te pot ajuta să faci cele mai bune alegeri pentru un stil de viaţă sănătos prin care să te menţii în formă, să trăiești mai mult și mai bine. Una dintre „capcanele” în care poţi cădea se referă la cantitatea de grăsimi nesaturate conţinute, care va fi evaluată la zero dacă nu depășește 0,5 grame per porţie. La fel se întâmplă și în cazul alimentelor „fără zahăr” (Sugar Free), care ar putea conţine mai puţin de 0,5 grame de zahăr per porţie sau îndulcitori artificiali.

Pe lângă aceste „capcane”, produsele pe care le cumperi pot conţine o serie de ingrediente dăunătoare sănătăţii și care pot cauza o serie de probleme, de la alergii și acnee până la afecţiuni renale, pulmonare și efecte cancerigene. De exemplu, în alegerea produselor cosmetice, de îngrijire și igienă, este important să le eviţi pe cele care conţin ingrediente precum ftalaţi, parabeni, formaldehide sau triclosan, care pot fi nocivi pentru oranismul tău. Chiar și alegerea apei de băut trebuie făcută după inspectarea ambalajului sticlei și identificarea conţinutului de reziduu uscat care nu ar trebui să depășească 500 mg/litru.

O modalitate inedită pentru facilitarea cititului etichetei

Un experiment în care au fost folosite „metoda semaforului” și „arhitectura alegerilor” a obţinut rezultate foarte bune după ce a fost aplicată în cazul alimentelor și băuturilor comercializate într-o cantină dintr-un spital american. În prima etapă, alimentele au fost etichetate potrivit unui cod realizat pe baza culorilor unui semafor: verde pentru produsele sănătoase, galben pentru cele mai puţin benefice și roșu pentru cele cu o valoare nutritivă nesemnificativă. Următoarea etapă a constat în repoziţionarea alimentelor pe rafturi, astfel încât alegerile sănătoase să fie amplasate la nivelul ochilor, iar cele nesănătoase pe rafturile inferioare. La finalul experimentului specialiștii au observat o creștere a alegerilor alimentare sănătoase în rândul tuturor categoriilor de clienţi (inclusiv angajaţii instituţiei sanitare).

Citește și: Ghid pentru citirea corectă a etichetelor produselor alimentare