La ce riscuri te expui dacă dormi prea puţin

2386

Grijile, stresul, responsabilităţile de acasă, dar şi de la serviciu, activităţile zilnice ajung să ne ocupe atât de mult timp, încât avem impresia că nu ne mai ajung cele 24 de ore ale unei zile. De multe ori micşorăm orele alocate somnului, crezând că acest lucru nu ne va afecta prea mult, dar impactul negativ al privării de somn poate conduce la deteriorarea sănătăţii noastre fizice şi psihice. 

Cercetătorii de la Universitatea din California, San Diego, au descoperit că persoanele care dorm mai puţin decât este necesar se confruntă cu probleme de memorie, dar şi cu timpi de reacţie întârziaţi, spre deosebire de cei care dorm suficiente ore pe noapte, relatează BBC.

La experiment au participat 50 de persoane, dintre care o jumătate au declarat că suferă de insomnie, iar cealaltă jumătate au susţinut că nu se confruntă cu această problemă. În timp ce participanţii au susţinut teste dificile de memorie, oamenii de ştiinţă au efectuat scanări ale creierului acestora, utilizând tehnologia de imagistică prin rezonanţă magnetică (RMN).

Rezultatele au arătat diferenţe în ceea ce priveşte funcţiile creierului în cazul celor două grupe de voluntari. Astfel, în cazul persoanelor care sufereau de insomnie, regiunile creierului importante pentru funcţionarea eficientă a memoriei de lucru nu erau activate, explică unul dintre cercetători, prof. Sean Drummond. În schimb, zonele creierului responsabile de visatul cu ochii deschişi nu au fost dezactivate, deşi nu erau importante pentru testele la care au fost supuşi participanţii. Drummond este de părere că studiul explică atât motivul pentru care insomniacii nu pot dormi noaptea, dar şi de ce creierul acestora nu funcţionează cum trebuie în cadrul activităţilor zilnice.

Un alt studiu realizat de Tina Sundelin, student la doctorat în cadrul departamentului de psihologie de la Universitatea Stockholm, Suedia, a arătat că privarea de somn poate influenţa modul în care arătăm fizic, notează Huffington Post. Persoanele care suferă de insomnie au un aspect mult mai obosit al feţei, cu ochi umflaţi, roşii, cearcăne, pleoape lăsate şi mai multe riduri, în raport cu persoanele care se odihnesc suficient.

La experiment au participat 10 persoane cărora li s-au făcut fotografii la ora 14.30, o dată după ce au dormit opt ore pe noapte şi o dată după ce au stat treze 31 de ore. Alte 40 de persoane au evaluat cele 20 de fotografii, orientându-se după gradul de oboseală exprimat pe chipul acestora, tristeţe şi alte indicii faciale. În cazul setului de poze în care voluntarii au fost privaţi de somn, „evaluatorii” au afirmat că persoanele păreau triste din cauza oboselii pe care o puteau citi pe chipul acestora. În plus, cearcănele, pielea palidă sau colţurile gurii căzute au fost alte elemente observate de cei care au privit fotografiile.

Pe termen scurt, privarea de somn poate avea multe alte efecte dăunătoare întregului nostru organism. De exemplu, doar jumătate de oră de somn irosită poate scădea vigilenţa în timpul zilei cu până la 32 de procente, informează Web MD. De asemenea, poate creşte chiar şi de două ori riscul producerii accidentelor la locul de muncă, dar contribuie şi la mărirea şanselor de a fi implicat într-un accident auto. În plus, persoanele care suferă de insomnie au o calitate scăzută a vieţii, din cauza oboselii şi micşorării capacităţii de concentrare, acestora fiindu-le mai greu să se implice în diverse activităţi care necesită un grad mai mare de atenţie. Nu în ultimul rând, un studiu a arătat că lipsa unui somn odihnitor, de calitate sau orele insuficiente dormite ar putea contribui la apariţia conflictelor în cuplu.

Pe termen lung, însă, efectele nocive ale privării de somn pot conduce la dezvoltarea unor afecţiuni cronice grave, precum hipertensiunea, infarctul, insuficienţa cardiacă, obezitatea, atacurile cerebrale, dar şi tulburări psihice, precum depresia, deteriorarea mentală sau tulburări de atenţie.

Un studiu publicat în 2010 a arătat că persoanele care dorm mai puţin de şase ore pe noapte au cu 50% mai multe şanse de a dezvolta cancer colorectal, spre deosebire de cei care dorm cel puţin şapte ore.

Uneori, insomniile pot apărea ca urmare a unor obiceiuri la care nu te-ai fi gândit că îţi pot afecta somnul, precum dormitorul dezordonat, faptul că eşti prea obosit sau chiar pentru că îţi laşi prietenul necuvântător să doarmă cu tine în pat.

Pentru a avea un somn odihnitor poţi urma câteva sfaturi simple, printre care se numără şi renunţarea la obiceiul de a „lua cu tine în pat” diverse gadgeturi, precum telefonul mobil sau laptopul, practicarea exerciţiilor fizice sau evitarea consumului de alcool şi cofeină.