Cele mai frecvente 6 obiceiuri care îţi fură ani din viaţă

6830

Experţii australieni dezvăluie o listă de obiceiuri toxice pentru viaţă, de care foarte mulţi dintre noi se fac vinovaţi, și ne atenţionează cât de mult cresc acestea riscul de deces prematur.

Studiul publicat în jurnalul PLOS Medicine a curprins peste 230.000 de australieni cu vârste de peste 45 de ani. La începutul cercetării, fiecare participant a răspuns la un set de întrebări legate de propriul stil de viaţă. Efectele stilului de viaţă au fost evaluate după șase ani de la începerea cercetării. Au fost studiate efectele a șase obiceiuri nocive: fumatul, consumul de alcool, alimentaţia, lipsa activităţii fizic, sedentarismul (factor evaluat indiferent de nivelul activităţii fizice al unei persoane și definit prin obiceiul de a petrece mai mult de șapte ore pe zi, stând așezat)  și obiceiurile legate de somn (dormitul a peste nouă ore sau a mai puţin de șapte ore pe noapte).

Pe baza acestor șase obiceiuri, a fost realizat scorul de risc al stilului de viaţă, prin care poate fi evaluat riscul de deces și starea de sănătate a unui individ. Cu cât valoarea scorului este mai mare, cu atât pericolul crește. „Per total, toţi cei șase factori sunt responsabili de o treime din anii pe care o persoană i-a pierdut prin deces, în contextul în care caracteristicile socio-economice au rămas constante”, punctează autorii.

Dintre toate obiceiurile studiate, cele mai puternice efecte asupra riscului de deces au fost observate în cazul fumatului și a lipsei activităţii fizice, urmate de nerespectarea unui program sănătos de somn și o alimentaţie neadecvată. Cele șase obiceiuri toxice pot fi combinate, în total, în 96 de moduri. Circa 30 dintre combinaţii au fost întânite în cazul a peste 90% dintre participanţi. „Dintre acestea, combinaţiile care implicau inactivitatea fizică, sedentarismul și/sau dormitul prelungit și combinaţii implicând fumatul și consumul crescut de alcool au avut cele mai puternice asocieri cu orice cauză de mortalitate”, notează autorii. Cu cât apar combinaţii mai complexe între acești factori, riscurile privind sănătatea și viaţa cresc.

O observaţie interesantă a studiului este legată de sedentarism care, atunci când nu e asociat cu alţi factori de risc, nu are o influenţă semnificativă asupra pericolului de deces prematur. Atunci când însă perioadele îndelungate de stat așezat sunt combinate cu o lipsă de activitate fizică, riscul de deces crește. Și Organizaţia Mondială a Sănătăţii subliniază pericolul sedentarismului, statisticile lor arătând că circa trei milioane de oameni mor în fiecare an pe fondul lipsei cronice de mișcare.

De asemenea, dormitul prea mult a fost mai periculos pentru viaţă, comparativ cu privarea de somn, atunci când  obiceiul nu a fost asociat cu alţi factori de risc. Numeroase studii anterioare au demonstrat că respectarea orelor de somn ar trebui să fie o prioritate în viaţa fiecăruia, iar dormitul prea mult sau prea puţin poate avea un impact negativ asupra creierului și poate conduce la dezvoltarea unor boli cronice grave, precum cele cardiovasculare, diabetul sau obezitatea. Un adult de 18-64 de ani ar trebui să doarmă, pe noapte, între 7 și 9 ore, potrivit recomandărilor Fundaţiei Naţionale pentru Somn din SUA. Persoanele trecute de 65 de ani ar trebui să doarmă între 7 și 8 ore pe noapte, în timp ce pentru adolescenţii de 14-17 ani, intervalul de somn ideal este de 8-10 ore pe noapte.