Mitul cafelei de dimineaţă, spulberat

7099

Pentru multe persoane, o ceașcă de cafea este remediul folosit pentru dezmeticirea de dimineaţă. Steven Miller, doctorand la Universitatea de Știinţe ale Sănătăţii din Bethensada, arată însă că băutul cafelei la primele ore nu are efectul scontat, de revigorare.

Motivul este legat de modul în care cofeina interacţionează cu hormonul denumit cortizol, sugerează Miller pe blogul său. Această substanţă secretată de corp și cunoscută drept hormonul stresului, influenţează starea de veghe și alertă a organismului.

Producţia de cortizol este influenţată de ritmul circadian, un ciclu hormonal de circa 24 de ore care influenţează, printre altele, ritmul somn-veghe. Între orele 8:00 și 9:00 nivelul acestuia în sânge este maxim, scrie Miller. Acesta este practic intervalul în care organismul „se apropie în mod natural de nivelul maxim de vigilenţă”.

Consumul de cafea în această perioadă în care producţia de cortizol este foarte ridicată conduce la diminuarea efectului de revigorare al cofeinei. Mai mult, „consumând cofeină atunci când nu este nevoie, corpul va dezvolta mai rapid o toleranţă la aceasta”, explică Ryoko Iwata, într-un articol pe blogul său, I Love Coffee.

Conform unor cercetători de la Harvard, cafeaua „poate oferi chiar anumite beneficii pentru sănătate”, precum reducerea riscului de dezvoltare a diabetului de tip 2, a cancerului de colon sau a bolii Parkinson. Consumul în cantităţi mari, pe de altă parte, poate duce la dezvoltarea dependenţei și poate provoca tulburări cardiovasculare, precum creșterea tensiunii arteriale sau a ratei bătăii inimii.

Cofeina poate conduce și la creșterea secreţiei hormonilor de stres. Mai departe, această reacţie va produce o creștere a secreţiei de insulină, care conduce la inflamaţie, explică dr. Mark Hyman, președintele consiliului de administraţie al Institutului pentru Medicină Funcţională, într-un articol pentru Huffington Post.

Totodată, cafeaua eliberează acizi în stomac, lucru care poate provoca atât indigestie, cât și disconfort la nivelul sistemului digestiv, ori senzaţii de arsură, cât și dereglări ale florei intestinale, adaugă dr. Hyman.

Citește și: Alternative sănătoase la cafea

 Foto: stockvault.net