Efectele benefice ale somnului

2430

Orele pe care le petrecem dormind sunt un factor-cheie în păstrarea sănătăţii fizice şi psihice. Efectele benefice pe care le are somnul asupra noastră se răsfrâng asupra întregului corp, nu doar asupra aspectului fizic sau asupra cantităţii de energie cu care ne alimentează.

De la sănătatea inimii, a creierului şi chiar a greutăţii corporale, dormitul ne ajută să ne construim un stil de viaţă echilibrat. Iată câteva beneficii pe care somnul le aduce sănătăţii noastre, adunate de publicaţia Health.

Capacitatea de memorare creşte cu ajutorul somnului. Dr. David Rapoort, directorul Programului pentru Deficienţe ale Somnului de la Universitatea din New York, susţine că dormitul ne ajută în procesul de învăţare. Fie că este vorba de deprinderea unei noi abilităţi sau de învăţarea unei limbi străine, toate aceste activităţi se consolidează mult mai rapid şi mai eficient în creierul nostru după un somn odihnitor.

Dormitul ne sporeşte creativitatea. Un studiu realizat de Universitatea Harvard şi Colegiul din Boston a ajuns la concluzia că elementele emoţionale ale memoriei sunt consolidate în timpul somnului. Acest proces conduce la stimularea procesului de creaţie. În plus, în timp ce dormim, amintirile stocate de creier sunt reorganizate şi consolidate, fapt care ajută la sporirea creativităţii.

Activităţile sportive sunt influenţate de orele de somn, dar şi de calitatea acestora. Universitatea Standford a întreprins un studiu prin care a arătat că performanţele jucătorilor de fotbal au crescut simţitor, la fel şi nivelul lor de energie în perioada în care aceştia au dormit timp de 10 ore pe zi, într-un interval de şapte, până la opt săptămâni.

De asemenea, performanţa şcolară este strâns legată de timpul pe care elevii şi studenţii îl acordă somnului. Dr. Rapoport susţine că, de multe ori, oamenii îşi sacrifică orele de somn pentru a putea onora un deadline. Cu toate acestea, privarea de somn afectează performanţa, scăzând randamentul în faţa efortului. Un studiu apărut în revista Sleep, în 2010, arată faptul că o calitate slabă a somnului cauzată de anumite afecţiuni medicale, precum probleme de respiraţie sau sforăit, în cazul copiilor între 10 şi 16 ani, afectează procesul de învăţare, dar şi capcaitatea de concentrare a acestora.

Influenţa somnului asupra greutăţii corporale a devenit evidentă pentru cercetători şi în urma unui studiu realizat de Universitatea din Chicago. Rezultatele au arătat faptul că participanţii care au dormit mai bine au pierdut mai mult în greutate prin scăderea nivelului de grăsime din corp decât cei care au fost privaţi de somn, care au pierdut, în schimb, mai multă masă musculară. De asemenea, studiul a arătat că apetitul este mai mare în cazul celor care dorm mai puţin.

Printre beneficiile aduse de somn, enunţate de revista Health, se numără, de asemenea, evitarea stărilor de depresie, sporirea atenţiei, care poate micşora riscul producerii unor accidente, mai ales în cazul şoferilor, reducerea stresului, scăderea riscului de a dezvolta boli de inimă, dar şi îmbunătăţirea calităţii vieţii.