Efectele periculoase ale somniferelor

17708

Calitatea slabă a somnului și insomnia îi poate determina pe oameni să recurgă la somnifere, însă aceste pastile pot avea efecte adverse periculoase asupra organismului, conducând în unele situaţii, chiar la deces.

Experţii de la Scripps Clinic au descoperit că anumite somnifere pot crește semnificativ riscul consumatorului de a dezvolta cancer. Mai mult, consumul acestor pastile crește riscul de deces de peste patru ori. Opt dintre cele mai populare somnifere folosite (printre care zolpidem/Ambien sau temazepam/Restoril) au înregistrat cele mai periculoase efecte asupra sănătăţii.

Studiul a fost efectuat pe un eșantion de peste 10.000 de persoane care au luat somnifere pe o perioadă medie de 2,5 ani, la care se adaugă peste 23.000 de voluntari care nu consumau regulat astfel de pastile.

„Ceea ce arată studiul nostru este că somniferele sunt periculoase pentru sănătate și ar putea provoca moartea, prin contribuţia la dezvoltarea cancerului, a bolilor de inimă și a altor afecţiuni”, a declarat autorul studiului, dr. Daniel F. Kripke, de la Centrul pentru Somnul Familiei Viterbi, San Diego.

De asemenea, somniferele pot crea o dependenţă psihologică, punctează dr. John Winkleman, psihiatru pe probleme de somn, la Spitalul General Massachusetts, pentru NPR. Pentru că pastilele pentru dormit au fost cele care i-au redat somnul odihnitor, consumatorul începe să se bazeze tot mai mult pe acestea, explică specialistul.

Totodată, unele somnifere pot fi extrem de periculoase în special pentru femei, avertizează Administraţia pentru Alimente și Medicamente din SUA. Aceste medicamente sunt extrem de puternice și se elimină mai greu din organism, motiv pentru care pot cauza dificultăţi în efectuarea anumitor sarcini care necesită atenţie în ziua următoare administrării, de exemplu în ceea ce privește condusul.

De asemenea, printre efectele adverse care apar în urma administrării somniferelor se numără și durerile de cap, furnicăturile la nivelul membrelor, problemele gastrointestinale, arsurile și durerile de stomac, apariţia stărilor de ameţeală, probleme în menţinerea echilibrului și senzaţia de slăbiciune, scrie Web MD.

Pentru a avea un somn odihnitor și pentru a elimina episoadele de insomnie, experţii de la Fundaţia Naţională pentru Somn din SUA recomandă persoanelor să adopte o serie de obiceiuri sănătoase. Printre acestea se numără alocarea de timp zilnic pentru activităţi fizice, urmarea unui program de odihnă fix în fiecare zi (inclusiv în zilele libere), evitarea practicilor nocive, precum fumatul, consumul de alcool sau mâncatul unor porţii generoase de alimente seara (ultima masă ar trebui programată cu minim două, trei ore înainte de culcare).

Ei subliniază importanţa amenajării unui spaţiu propice somnului, care include asigurarea atât a confortului locului de dormit, cât și condiţiilor de somn. De asemenea, ritualul de dinaintea orei de culcare este extrem de important pentru un somn odihnitor. În acest timp este important să te deconectezi de la acele surse care pot provoca tulburări interioare, anxietate sau agitaţie. Nu în ultimul rând, persoanele care adorm în timpul zilei pe o perioadă îndelungată pot întâmpina dificultăţi în a dormi noaptea. De aceea, este important ca moţăiala din timpul zilei să nu fie programată nici la o oră târzie, nici pe o perioadă prea lungă. Un pui de somn de aproximativ 20 de minute în intervalul 13:00-16:00 este ideal pentru o creștere a performanţei creierului.