Un nou studiu arată modul în care motivaţia afectează nutriţia

317

Persoanele cu o atitudine pozitivă sunt mai dispuse să mânănce sănătos, arată un studiu condus de Universitatea East Anglia (UEA) și citat de Medical Express.

Studiul a examinat rolul motivaţional al terorii economice numite „concentrare regulatorie a consumatorilor în nutriţie”, care desemnează timpul și efortul pe care consumatorii le investesc pentru a se informa cu privire la nutriţie și a căuta cele mai hrănitoare alimente. Cercetarea a analizat și efectul pe care implicarea în alimentaţie îl are asupra cunoștinţelor consumatorilor despre nutriţie și asupra comportamentului lor alimentar.

Teoria concentrării regulatorii susţine că între oameni există diferenţe motivaţionale fundamentale, două aspecte – promovarea și prevenţia – ghidând întreg comportamentul de consum. Persoanele care se concentrează pe promovare sunt atente la atingerea unor rezultate pozitive, cum ar fi întreţinerea unor comportamente sănătoase. Persoanele care se concentrează pe prevenţie caută să prevină consecinţele negative, de exemplu să evite comportamentele nesănătoase.

Aceste descoperiri, care au fost publicate în jurnalul știinţific Appetite, arată că o orientare pe promovare duce consumatorul la o implicare mai mare în propria alimentaţie, ceea ce duce, mai departe, la mai multe cunoștinţe legate de nutriţie și la o adaptare mai mare la sfaturile nutriţionale din media sau provenind de la medici, familie, prieteni. Orientarea pe prevenţie, în schimb, nu a generat astfel de rezultate.

Un alt aspect relevat de studiu a fost că efectul concentrării pe promovare asupra implicării în propria nutriţie a fost mai mare în cazul consumatorilor cu un venit mai ridicat. Dovezile sugerează, de asemenea, că efectul a fost mai puternic în cazul bărbaţilor decât în cazul femeilor, însă autorii spun că acest lucru era de așteptat având în vedere că cercetări anterioare au arătat că femeile au deja un nivel ridicat de implicare în alimentaţie, indiferent ce tip de concentrare au – pe promovare sau pe prevenţie.

Coordonatorul studiului, Kishore Pillai, profesor de retail și marketing în cadrul Norwich Business School, de la UEA, apreciază că rezultatele cercetării ar putea fi utile în dirijarea campaniilor care au în vedere diminuarea incidenţei unor boli de consum, precum obezitatea și diabetul. „Obezitatea poate fi prevenită și creșterea implicării consumatorului în nutriţie poate ajuta la atingerea acestei ţinte”, a spus Pillai.