Stresul, cauză şi efect al nopţilor albe

1674

Ore întregi în care te lupţi să adormi și nu reușești, în ciuda unei zile obositoare. Insomnia e o problemă cu care se confruntă din ce în ce mai mulţi oameni. Stresul este un factor important care produce insomnie, care, la rândul ei, produce stres. Se creează astfel un cerc vicios din care nu e atât de ușor de scăpat.

Stresul este una dintre cele mai mari probleme ale zilelor noastre, în care aproape fiecare dintre noi resimte efectele acestuia. Stresul este reacţia psihologică a organismului la acţiunea externă a unor factori, fie negativi, fie pozitivi şi, prin urmare, acesta nu este întotdeauna dăunător. Uneori poate fi benefic, deoarece adrenalina eliberată în organism are efecte pozitive asupra motivaţiei, a sistemului digestiv şi a celui vascular.

Însă, dacă factorii externi persistă în timp, iar reacţia în faţa lui nu este corectă, stresul devine principalul inamic, afectând atât sănătatea fizică, cât şi cea emoţională a persoanei în cauză, potrivit health.howstuffworks.com.

Un studiu recent a arătat că una dintre cele mai întâlnite cauze ale insomniei este gestionarea neadecvată a stresului. Cercetătorii de la Sleep Disorders and Research Center la Henry Ford Hospital, din Detroit, au studiat cazul a 3.000 de persoane. Acestea au fost întrebate ce experienţe stresante au avut în ultimul an, cât de grave au fost, cât timp au durat şi cât de mare a fost impactul pe care acestea l-au avut şi care a fost reacţia lor, notează theatlantic.com.

Ţinând cont de răspunsurile participanţilor, au analizat legătura dintre stres şi insomnie. Ei au constatat că persoanele care aveau cel mai ridicat nivel de stres erau cele mai predispuse la tulburări de somn, ceea ce provoca stres.

De asemenea, au analizat diferitele metode prin care participanţii gestionau stresul şi situaţiile stresante: cu ajutorul medicamentelor sau a băuturilor alcoolice, cu ajutorul televizorului sau al filmelor sau, pur şi simplu, prin delăsare (renunţau la gestionarea stresului).

Studiul a demonstrat că aceste trei metode se află într-o strânsă legătură cu dezvoltarea insomniei; cei care alegeau prima metodă aveau un risc cu 5% mai mare de a suferi de insomnie, cei care alegeau a doua metodă aveau un risc cu 4% mai mare şi cei care optau pentru a treia metodă de reacţie în faţa stresului aveau un risc cu 9% mai mare de a suferi de insomnie.

Lipsa somnului în mod regulat poate avea efecte devastatoare asupra stării de sănătate. Potrivit statisticilor, 1 din 3 oameni a suferit cel puţin în viaţă de insomnie şi cele mai afectate de această problemă sunt femeile. De aceea, este foarte importantă gestionarea corectă a stresului pentru ca acesta să nu fure din timpul orelor de somn recomandate de experţi.