Culisele ignorate ale campaniei Black Friday

10

Anul 2013 este abia al treilea în care retailerii români organizează Black Friday. Cu experienţa interesului masiv pe care cumpărătorii l-au arătat în anii anteriori, anul acesta magazinele și-au diversificat și mai mult ofertele, spre încântarea clienţilor.

Presa autohtonă s-a întrecut în analize despre plusurile și minusurile evenimentului. Însă cele mai multe au văzut evenimentul fie din perspectiva clientului (mulţumit/nemulţumit), fie din perspectiva retailerului (profitabil/neprofitabil). În culisele ignorate ale unei campanii tip Black Friday stă perspectiva angajaţilor acelor magazine care au adoptat campania. Din acest unghi nu prea privește nimeni, pentru că e posibil ca privind acolo, să nu ne placă ce vedem.

O investigaţie BBC, efectuată de un reporter incognito într-un depozit Amazon.com din Marea Britanie, a descoperit condiţii de muncă foarte dure, despre care un expert în gestionarea stresului spune că ar putea chiar să provoace „boli psihice și fizice”.

Adam Littler (23 de ani), un reporter sub acoperire, s-a angajat la depozit pe poziţia de transportator, pe fișa lui de lucru fiind colectarea comenzilor din depozitul de 75.000 de metri pătraţi. Un dispozitiv electronic îi indica ce anume să ia și să pună în cărucior, îi aloca un număr de secunde necesar transportării fiecărei comenzi și, dacă făcea o greșeală, bipăia. La finalul fiecărei zile, echipamentul acesta trimitea un raport către manageri, care puteau să ia măsuri disciplinare în cazul în care angajatul făcea prea multe greșeli.

„Suntem ca mașinile, roboţi. Ne conectăm scannerul, îl ţinem, dar e ca și cum am fi conectaţi noi înșine la el”, scria Littler pentru BBC. „Nu gândim pentru noi înșine, poate că nu au încredere să ne lase să gândim cu capul nostru, n-am idee”, a mai adăugat tânărul.

Reportajul lui Littler a fost publicat la scurt timp după ce Amazon.com a anunţat că va angaja încă 15.000 de persoane pentru a putea livra comenzile masive pe care le primesc în perioada sărbătorilor de iarnă. Investigaţia a dezvăluit că, în timpul schimbului de noapte, un angajat are de mers până la 18 km prin depozit, colectând și depozitând comenzi. La un calcul aproximativ un muncitor trebuia să colecteze o comandă la fiecare 33 de secunde. Plata pentru tura de noapte era cu 1,75 lire mai mare decât pentru tura de zi, însă presiunea psihică și fizică asupra angajatului poate fi, de multe ori, mai mare. „Am reușit să merg aproape 18 km aseară. Sunt pur și simplu distrus. Picioarele mă dor cel mai tare, ca să fiu sincer”, a povestit Littler.

Reporterul i-a arătat prof. Marmot, un expert englez în domeniul stresului la locul de muncă, informaţiile strânse în timpul investigaţiei. În replică, acesta a spus că toate „caracteristicile acestui tip de job, toate dovezile arată un risc crescut de îmbolnăvire psihică și fizică. Întotdeauna vor exista locuri de muncă ‘de servitori’, însă noi putem să schimbăm lucrurile fie spre bine, fie spre rău. Eu cred că e nevoie de echilibru în a pretinde eficienţă cu preţul sănătăţii și bunăstării individului.”

Amazon.com a emis o declaraţie în care sublinia că siguranţa angajaţilor săi este primordială. „Respingem ferm acuzaţia că Amazon își exploatează angajaţii în orice fel”, se arăta în document.

În anul 2010, compania Foxconn a fost în centrul atenţiei după ce nu mai puţin de 12 angajaţi s-au sinucis din pricina unor motive legate de locul de muncă.