Șampania din muzica momentului

44

Adolescenţii care ascultă piese muzicale cu referiri la anumite branduri de băuturi alcoolice sunt mai predispuşi să consume alcool în exces. Acesta este rezultatul unui studiu al Universităţii Pittsburgh, citat de Daily Mail.

Adeseori, consumul de alcool la adolescenţi este asociat cu anturajul sau anumite stări depresive. Cei preocupaţi cu limitarea acestui fenomen ignoră însă faptul că un element definitoriu pentru relaţia adolescentului cu alcoolul este muzica.

Cercetătorii au descoperit că muzica rap îi predispune pe adolescenţi să consume alcool, întrucât ei doresc să cumpere aceleaşi băuturi produse de brandurile ale căror nume se regăsesc în versurile pieselor lansate de artiştii lor preferaţi.

Analizând versurile din multe piese rap şi pop contemporane, autorii studiului au constatat că adolescenţii din zilele noastre aud, în fiecare zi, numele a cel puţin opt branduri de produse alcoolice.

Practic, tinerii, vor să cumpere aceleaşi băuturi ca rapperii a căror muzică o ascultă, optând astfel pentru şampanie, whisky, votcă şi tequila. Motivul? Dorinţa de imitare a comportamentului artiştilor lor preferaţi.

Spre exemplu, atunci când numele şampaniei „Armand de Brignac” a apărut în videoclipul unei lansate de Jaz-Z în 2006, acesta a devenit un brand de succes. În videoclipul său, Jay-Z, un băutor de şampanie Cristal, refuză o sticlă cu şampania sa preferată, înainte de a accepta o sticlă cu şampania de lux “Armard de Brignac”. Și soţia rapperului, cântăreaţa Beyonce, nu a ezitat să facă referiri la același nume de șampanie în versurile piesei „Drunk in Love”.

Studiul a mai arătat că 59% dintre americanii cu vârste cuprinse între 15 şi 23 de ani au consumat cel puţin o dată alcool în exces. Dintre aceştia, 18% obişnuiesc să facă acest lucru cel puţin o dată pe lună, iar 37% s-au confruntat cu anumite probleme, precum accidentări, cauzate de alcool. Cercetătorii consideră că există o corelaţie directă între aceste excese și faptul că numărul de referiri la alcool din piesele rap a crescut de peste patru ori după apariţia stilului hip-hop.

Comentând pe marginea studiului, coordonatorul acestuia, Medicul Brian Primack, de la Şcoala de medicină asociată Universităţii Pittsburgh, a spus că „în fiecare an, adolescentul este expus în medie la aproximativ 3.000 de referiri la branduri de alcool în timp ce ascultă muzică”.

Nu doar rapul este de vină

Fanii altor genuri de muzică ar putea concluziona că acest studiu nu îi privește. În realitate, nu doar muzica rap generează acest gen de deviaţii comportamentale. Orice gen de muzică de club este sub incidenţa acelorași efecte. Un alt studiu a relevat că, atunci când muzica este ascultată la intensitate mare, participanţii beau mai mult şi cataloghează băuturile ca fiind mai slabe.

Amestecul de alcool şi muzică este un puternic excitant senzorial şi relaţia dintre ele este complexă, a susţinut Sante Log, cercetător la Universitatea din Portsmouth. În opinia sa, muzica conduce fără îndoială la un consum mai ridicat de alcool şi acest studiu arată că cine ascultă muzică are o percepţie alterată a gustului.

Un alt studiu realizat de cercetători francezi confirmă același lucru. Creșterea consumului de alcool este direct corelată cu intensitatea muzicii, indiferent de genul abordat. „Muzica dată tare determină un consum rapid de băuturi alcoolice”, afirmă profesorul Nicolas Gueguen, de la Universitatea din Bretania de Sud, Franţa.

Dintre toate stilurile de muzică utilizate în cluburi, popul sau hip-hopul au cele mai multe referinţe către alcool. Fiind genuri de muzică cu audienţă largă, nu mai constituie o surpriză faptul că producătorii de alcool apelează la acestea pentru a le crește vânzările.

Experţii americani au analizat 720 de cântece din 2009, 2010 și 2011, aflate din clasamentul revistei Billboard. Nu mai puţin de 167 dintre acestea menţionează alcoolul, în timp ce 46 dintre acestea fac referiri la mărci de băutură. Care pot fi implicaţiile, în condiţiile în care adolescenţii au tendinţa de a sta ore întregi ascultând cu volum tare, inclusiv la walkman-uri? Se ignoră adeseori faptul că expunerea frecventă şi la denumirile de băuturi tari ar putea avea acelaşi efect ca şi publicitatea, contribuind la debutul timpuriu al consumului de alcool.

Universalizarea alcoolului

Și nu doar adolescenţii americani au probleme cu alcoolul. Tinerii europeni sunt și ei afectaţi, cele mai mari probleme avându-le adolescentele din Marea Britanie. Peste jumătate dintre fetele de 15 și 16 ani susţin că beau în exces în mai mult de o ocazie pe lună. Situaţia este explicabilă, atunci când privim dincolo de presiunea socială. Muzica are rolul ei. Un studiu britanic a reliefat că unul din cinci cântece din topul britanic face referiri la alcool.

Experţii au avertizat că eforturile făcute prin campaniile de interes public privind consumul de alcool își pierd relevanţa din cauza mesajului mult mai puternic care vine din industria muzicii. În aceste condiţii, asistăm la o bătălie inegală pentru stoparea unui fenomen de care suntem conștienţi, însă ale cărui subtilităţi ne surprind deseori.