Tendinţa de a ne compara cu alţi oameni este fundamentală pentru natura umană și se manifestă fie că intenţionăm acest lucru, fie că nu. Însă, de cele mai multe ori, comparaţia se dovedește a fi mai degrabă în dezavantajul nostru - un pretext pentru regret și nemulţumire. Există însă soluţii.

Chiar dacă cei mai mulţi dintre noi eșuăm la acest capitol, putem extrage beneficii din comparaţii dacă ne consolidăm un discernământ sănătos.

Una dintre cele mai vechi teorii sociologice, „teoria comparării sociale”, spune că indivizii au o nevoie înnăscută de a colecta de la alţii evaluări pertinente ale propriei lor persoane. Propusă de Leon Festinger în 1954, teoria explică modul în care indivizii își evaluează propriile opinii și abilităţi prin intermediul comparării cu ceilalţi, pentru a-și reduce nesiguranţa în anumite domenii și pentru a învăţa cum să își definească sinele.

Însă, în timp ce nevoia înnăscută de a ne compara ne poate ajuta iniţial să avem standarde echilibrate și să ne dezvoltăm, aceeași nevoie, dusă la extrem, ne poate îngreuna viaţa și ne poate face extrem de nefericiţi.

Folclorul contemporan abundă în sfaturi împotriva comparării cu ceilalţi, sfaturi care scot în evidenţă viciile acestui obicei.

Nu compara defectele tale cu calităţile altuia! Multe dintre comparaţiile care ne fac nefericiţi sunt rezultatul raportării noastre la persoane din altă categorie, mai simplu spus: comparăm mere cu pere. De exemplu, poate te simţi rău atunci când, în prima zi din noul tău program de alergat, un alt jogger trece pe lângă tine prin parc. Îţi pare mai rapid, mai în formă, prin urmare te simţi un alergător mai slab. Însă această concluzie nu ţine cont de toate informaţiile de care ar trebui: poate omul acela este abia la începutul cursei și are mai multă energie nefolosită, poate că aleargă de mai multă vreme și are mai multă experienţă, poate că a consumat un energizant, poate că și-a propus să se antreneze pentru viteză …

Dacă vrei mereu să ai ce au alţii, nu vei avea niciodată suficient. Întotdeauna se va găsi cineva care să fie un pic mai … (deștept, frumos, bogat etc.) decât tine. Dacă sentimentul tău de împlinire e dat doar de garanţia că ești singurul din vârf, te vei bucura de satisfacţie cel mult un timp limitat.

Viaţa nu e un concurs. Presiunea artificială pe care o pune asupra ta compararea neîncetată cu ceilalţi te poate aduce la exasperare, însă conștientizarea faptului că, totuși, viaţa nu este o competiţie în care câștigă numai superlativele ar putea să te elibereze din jugul inferiorităţii.

Dacă aceste sfaturi ţi se par mai degrabă abstracte, poţi testa eficienţa câtorva sfaturi practice:

Comunică! Petrece timp cu persoanele acelea cu care te compari. Află ce filosofie de viaţă au. S-ar putea să fii surprins de faptul că sunt motivate foarte diferit de tine. Sau că nu îţi împărtășesc valorile. Și-apoi, chiar dacă ai fi în pielea lor timp de o zi, ai experimenta ce experimentează ele, ai auzi și ai vedea ce aud și ce văd ele, tot ţi s-ar părea diferite de tine.

Complimentează-ţi rivalii! Când ești invidios pe cineva, ultimul lucru pe care ţi-l dorești este să îi faci complimente. E ca și cum ţi-ai da autogol. Însă gândește-te la persoana aceea care te intimidează. E ceva la ea ce admiri și apreciezi în mod sincer? Dacă da, spune-i persoanei aceleia. Sărbătorirea eforturilor oamenilor pe care îi consideri adversarii tăi este o cale puternică de a câștiga adevăratul premiu – fericirea.

Caută în mod deliberat binele în ceilalţi și în tine! Dacă nu-ţi vine ușor să faci lucrul acesta în minte și cât mai des, ia-ţi un timp în fiecare zi în care să notezi pe o hârtie câte 5 lucruri care te încântă la acel moment (ce ai văzut frumos, ce ai trăit frumos, ce te-a bucurat etc.)

Concentrează-te pe drumul tău în viaţă! Consolidează-ţi propriile valori și propriile principii, astfel încât să reduci dependenţa de standardele celor din jur. Asumându-ţi responsabilitatea pentru faptele tale şi vei câștiga încredere în capacitatea ta de a-ţi atinge scopurile, iar, în felul acesta, vei deveni mai încrezător în forţele proprii. Iar tentaţia de a te compara va fi mai mică.