Câștigătorii competiţiei mondiale pentru educaţie

17

Imaginaţi-vă o ţară în care profesorilor le este acordat un statut social înalt, o ţară care are un adevărat cult al educaţiei. Dacă exerciţiul e prea abstract, imaginaţi-vă Finlanda, fiindcă ea este prima în topul ţărilor cu cea mai bună educaţie, la nivel mondial.

Comparaţiile internaţionale în materie de educaţie sunt din ce în ce mai semnificative pentru lumea care idealizează globalizarea. Tocmai de aceea un raport precum cel elaborat de The Economist Inteligence Unit pentru compania britanică de educaţie Pearson are o puternică relevanţă.

Iată cum se prezintă lista mondială a primelor 20 de ţări cu un sistem educaţional puternic și eficient, din cele 50 analizate:

1. Finlanda2. Coreea de Sud3. Hong Kong4. Japonia5. Singapore6. Marea Britanie7. Olanda8. Noua Zeelandă9. Elveţia10. Canada11. Irlanda12. Danemarca13. Australia14. Polonia15. Germania16. Belgia17. SUA18. Ungaria19. Slovacia20. Rusia

Începând cu anul 2000, când OECD a demarat Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor, Finlanda s-a situat mereu pe primele locuri ale podiumului, în Europa.

Sistemul de educaţie finlandez este apreciat pe tot continentul ca fiind unul excelent. Doar 8% dintre elevii finlandezi nu termină studiile obligatorii, faţă de 30% dintre elevii spanioli care nu iau bacalaureatul, relatează Agerpres. Punctul forte al finlandezilor pare să fie pregătirea excelentă a profesorilor, în special a celor care predau în clasele primare.

În Coreea de Sud, educaţia este văzută ca un factor crucial pentru succes. Matematica, știinţele, coreana, studiile sociale și engleza sunt, în general, considerate ca fiind cele mai importante materii. Mai mult, Coreea de Sud a fost prima ţară din lume care a oferit acces de mare viteză la Internet fiecărui elev din școala primară, gimnazială și de liceu. Prima universitate atestată în Coreea de Sud a fost datată în secolul VI, iar dezvoltarea educaţiei superioare a fost profund influenţată de China.

Hong Kong are un sistem educaţional foarte asemănător cu cel din Marea Britanie, și descris ca diind unul extrem de competitiv în raport cu standardele globale. Una dintre cele mai vechi școli din Hong Kong a fost datată în anul 1075. Misionarii protestanţi și cei catolici au fost cei care au pus bazele unui sistem educaţional în ţară, importat prin programele de asistenţă socială pe care cele două confesiuni le acordau.

La o analiză comparativă a ţărilor situate în primele 20 de poziţii ale topului, se observă că un factor determinant pentru succes este disponibilitatea de a investi financiar în educaţie. Totuși, acest factor nu este mai important decât acela al cultivării unei atmosfere care să favorizeze învăţatul. Privind la primele două ţări din clasament – Finlanda și Hong Kong – diferenţele sunt foarte mari, însă factorul comun este încrederea în importanţa educaţiei și în „scopul ei moral".

În plus, cele mai performante sisteme au și cele mai înalte niveluri de autonomie școlară, lucru observabil în China, Olanda, Marea Britanie și Hong Kong.

Raportul Pearson evidenţiază și importanţa profesorilor bine pregătiţi. Interesant însă, topul nu relevă o legătură precisă între salariul mai mare al profesorilor și performanţele elevilor.