O serie de studii au descoperit metode esenţiale prin care îţi poţi dezvolta abilităţile cognitive și care te ajută să îţi protejezi sănătatea creierului pe termen lung.

Prietenii și relaţiile sociale sunt un adevărat „supliment” pentru creier. Experţii de la Universitatea din Michigan au descoperit că o simplă discuţie amicală de numai 10 minute a îmbunătăţit abilităţile cognitive ale participanţilor, evaluate printr-o serie de teste. Mai mult, relaţiile sociale pot contribui la prevenirea declinului cognitiv. Cercetătorii de la Rush Alzheimer’s Disease Center, Chicago, au descoperit că persoanele în vârstă care sunt active social își reduc riscul de dezvoltare a demenţei cu până la 70%, scrie Time.

Un obicei aparent banal, pe care cu toţii îl practicam aproape zilnic la școală, dar de care avansul tehnologic ne-a îndepărtat, este un exerciţiu foarte bun pentru creier. Este vorba despre scrisul de mână, o activitate cu un impact benefic asupra procesului de învăţare, au descoperit experţii de la Universităţile din Stavanger și Marseille. “Când scrii de mână, mișcările implicate lasă o amintire motorie în regiunea responsabilă cu funcţiile senzorial-motorii ale creierului, care ajută la recunoașterea literelor.

Acest lucru implică legătura dintre citit și scris și sugerează că acest sistem joacă un rol în procesul de recunoaștere vizuală în timpul citirii”, a explicat unul dintre autorii cercetării, prof. asociat Anne Mangen. De aceea, de exemplu, o limbă străină ar putea fi mai ușor de învăţat de adulţii care nu înlocuiesc tradiţionalele coli de hârtie și pixuri cu modernele laptopuri sau tablete. Și alte studii au arătat că scrisul de mână contribuie atât la îmbunătăţirea memoriei, cât și la creșterea capacităţii de învăţare în cazul copiilor și adulţilor.

Muzica este un alt element esenţial pentru îmbunătăţirea funcţiilor creierului. Chiar și simpla ascultare a anumitor piese muzicale contribuie la creșterea abilităţilor cognitive. Experţii de la Universitatea Northumbria au observat că operele lui Vivaldi pot ajuta la îmbunătăţirea memoriei, a vigilenţei, acuităţii mintale și a atenţiei. Cele mai mari beneficii de ordin cognitiv au fost observate după ce voluntarii au ascultat concertul „Primăvara”.

Nu în ultimul rând, încercarea de noi lucruri are un impact important asupra dezvoltării capacităţilor creierului. Activităţile care lărgesc orizontul, precum aprofundarea unui nou domeniu sau vizitarea unor locuri necunoscute, contribuie atât la generarea de noi neuroni, cât și la creșterea nivelului de dopamină, care stimulează motivaţia, scrie Scientific American.

La toate aceste metode de sporire a abilităţilor cognitive se adaugă un stil de alimentaţie sănătos, bogat în alimente care protejează sănătatea creierului, practicarea sportului, dar și a exerciţiilor mintale.