Episcopii brazilieni critică producţiile reality-show

8

Episcopii catolici din Brazilia au criticat emisiunile tip reality-show pentru „nivelul moral scăzut" al producţiilor de mare succes la public.

Conferinţa Naţională a Episcopilor din Brazilia a susţinut joi 17 februarie că reality-show-urile reprezintă „un atac la adresa demnităţii umane a participanţilor". În scrisoarea adresată reţelelor de televiziune și autorităţilor sunt criticate mijloacele imorale de atragere a participanţilor „fascinaţi de premii consistente și de statutul de celebritate pe termen scurt." Episcopii au cerut să se pună capăt „acestui rău din societate" afirmând că „libertatea de expresie nu dă oricui dreptul de a ataca valorile morale care susţin societatea."

Emisiunile tip reality-show au fost criticate de-a lungul timpului și pentru lipsa de valori sau limbajul obscen al participanţilor, și pentru metodele imorale de câștig sau ieșirea cu orice preţ în evidenţă. Producţiile includ de la clasicul Big Brother, la lucrul în echipă sau provocări de supravieţuire. Altele au ca subiect obţinerea unei moșteniri pentru care participanţii trec prin probe umilitoare, dar ajung și la reality-show-uri adresate homosexualilor sau care au ca subiect rezistarea în faţa ispitelor sexuale. Big Brother seria 11, care a avut premiera în Brazilia în ianuarie 2011 este primul show care are între participanţi un transsexual.

Dacă în cadrul acestor show-uri câștigătorului îi revine premiul cel mare, care poate ajunge la 1 milion de dolari, celorlalţi participanţi, în special femeilor, li se fac oferte pentru a poza nud în reviste sau de a deveni la rândul lor gazdele unor emisiuni tv. Emisiunile tip reality-show au un suces fenomenal la publicul brazilian. Brazilia este ţara cu cei mai mulţi locuitori catolici din lume.

La nivel internaţional sunt realizate topuri cu cele mai scandaloase emisiuni tip reality-show, în ciuda popularităţii lor. În România CNA a amendat mai multe posturi pentru emisiuni cunoscute gen „Test de fidelitate” sau „Iubire interzisă”, în care e încălcată deontologia producţiei TV, și sunt promovate vulgaritatea și imoralitatea pe fondul lipsei de valori.