Angela Merkel conduce în topul Forbes. Este pentru a cincea oară consecutiv desemnată cea mai puternică femeie din lume. Însă cancelarul german are un contracandidat serios. Poziţia îi este ameninţată de către fostul secretar de stat al Statelor Unite, Hillary Clinton, care candidează la preşedinţie.

Clinton se clasează pe locul 2 în topul 100, „la doar un vot distanţă de a obţine titlul de cea mai puternică femeie”, au precizat autorii clasamentului. Se poate deja intui cum va arăta pe viitor topul în cazul în care Hillary își va vedea realizat visul prezidenţial. „Merkel îşi poate pierde titlul pentru prima dată din 2010 în favoarea singurei persoane cu o şansă credibilă şi calculabilă matematic de a «conduce» lumea, Hillary Clinton”, subliniază revista.

Structura clasamentului

Clasamentul nu este dominat doar de figuri politice, așa cum s-ar putea crede.  Sunt 24 CEO, 18 antreprenoare, femei cu poziţii influente în mass-media, finanţe, tehnologie, industria cinematografică sau filantropie (vezi lista integrală).

Din zona femeilor de afaceri, locul cel mai bun (12) este ocupat de Oprah Winfrey, cu o avere personală netă estimată la peste 3 miliarde de dolari. Nu lipsește nici industria divertismentului, Beyoncé fiind cea mai bine plasată din această zonă (locul 21), iar Hollywoodul o are ca reprezentantă pe Angelina Jolie (locul 54).

Ceea ce a contat cu prioritate în stabilirea clasamentului Forbes sunt banii, prezenţa în media, sferele de influenţă şi impactul public. În aceste condiţii, nu este surprinzător că analiștii Forbes fac în mod repetat conexiuni între puterea acestor femei și forţa lor financiară. Astfel, „între cele mai puternice femei din 2015, se află 8 şefi de stat (şi un monarh) care conduc ţări al căror PIB însumează 9,1 trilioane de dolari şi peste 600 de milioane de cetăţeni”, a subliniat Forbes la prezentarea clasamentului.

Nu este nevoie să fii politician pentru a manevra sume gigantice. „Cele 24 de CEO controlează venituri anuale de aproape o mie de miliarde de dolari, iar 18 dintre aceste femei şi-au înfiinţat propriile companii sau fundaţii, inclusiv cea mai tânără miliardară prin forţe proprii, Elizabeth Holmes”, a adăugat revista.

Pe lângă bani, contează și numărul cetăţenilor asupra cărora femeile respective își exercită influenţa, indiferent de modul în care aceasta este exprimată. „Amprenta totală pe social media (Twitter, YouTube) a celor 100 cele mai puternice femei este de aproape 475 de milioane de abonaţi.”

Femeile, tot mai puternice

Privind doar la aceste cifre, se poate concluziona că există o prezenţă feminină substanţială la nivel global care influenţează într-o formă sau alta traiectoria acestei lumi. Este drept că femeile puternice nu sunt distribuite în mod uniform, mai mult de jumătate dintre cele de pe listă (59) fiind de origine americană. Doar 12 sunt din Europa. Poate fi considerată o dovadă că visul american încă este funcţional?

Analiștii Forbes chiar recunosc faptul că numărul femeilor puternice este în continuă creștere, atât ca forţă financiară, cât și ca influenţă. Dacă aria de selecţie s-ar lărgi, spun aceștia, și nu s-ar limita doar la persoanele care posedă bogăţii sau controlează mari concerne industriale, ar putea include și femeile a căror influenţă și impact este mai mare decât suma titlurilor sau funcţiilor lor.

De regulă, titlul este cel care garantează o poziţie de top. Totuși, în clasament apar figuri feminine care nu sunt chiar în vârful piramidei de putere, dar a căror influenţă le menţine între primele 100 cele mai puternice femei din lume, așa cum este Sheryl Sandberg, numărul 2 la Facebook (ocupă locul 8). În primele 10 este și Michelle Obama, fiind „recompensată”, probabil, și pentru poziţia de Primă Doamnă. Lor li se adaugă activiste sociale sau implicate în proiecte educaţionale. Ele sunt dovada faptului că nu este necesar să fii om politic sau să construiești un imperiu financiar pentru a fi puternic.

Viitor de alt calibru

În viitor, managementul va fi feminin sau nu va fi deloc. Este una dintre concluziile care se impune dacă se ia în considerare noua tendinţă. Sheryl Sandberg spune că bărbaţii încă sunt la conducerea lumii, dar crede că lucrurile se vor schimba substanţial. Sandberg, COO Facebok, tocmai a scris o carte incisivă despre cum femeile pot şi trebuie să obţină mai multe funcţii de conducere în societate.

Iar în această privinţă nu doar ţările puternice înregistrează mutaţii semnificative. În România, 1 din 10 companii din „Top 100 cele mai mari întreprinderi”, în funcţie de cifra de afaceri pe 2011, este condusă de femei, susţine Forbes România. O parte dintre acestea se regăsesc în Top Forbes 50 cele mai influente femei din România. Această schimbare survine și pe fondul unei tot mai mari încrederi în managementul feminin. Conform studiului realizat de Credit Suisse Research Institute, „companiile care au cel puţin o femeie la nivel de conducere sunt mai performante decât cele care nu au niciuna”.

În ce măsură puterea și feminitatea vor putea rămâne compatibile? Lumea va fi creionată și în funcţie de răspunsul dat la această întrebare. Există vreun preţ care trebuie plătit pentru noua orientare? Cu câţiva ani în urmă, francezul Jean Seguela aborda această problemă în cartea sa Viitorul viitorului. În opinia sa, puterea era definită în trecut de forţa pumnului. Noua putere este cea a influenţei. Asistăm la o schimbare a rolurilor și a lucrurilor, fiind nevoiţi să „părăsim economia mușchilor pentru a o aborda pe cea a efectului”. Drept urmare, prezenţa femeii pe scena lumii nu poate fi decât benefică, concluzionează publicistul francez. Singura problemă este dată de riscul ca, alergând pentru o poziţionare mai bună în ierarhia socială, femeia să apeleze tot la armele bărbaţilor.