Idol al modei la cinci ani

108

Mateo Alonso are 5 ani. El nu împarte cu mama lui pasiunea pentru povești, desene, animale sau cărţi de colorat, ci pasiunea pentru hainele de la Gucci, Dior, Stella McCartney, Little Marc Jacobs şi Dolce&Gabbana. El este doar unul dintre copiii pe care părinţii cu bani, industria modei și fanii de pe reţelele sociale îi încurajează să se comporte complet nenatural pentru vârsta lor, să devină adulţi în miniatură, care să arate „adorabil" în poze.

„Trăim vremuri ciudate în care fete de 15 ani sau chiar mai tinere au devenit etaloane de stil. De la Hailee Steinfeld (15 ani), imaginea Miu Miu, brand preferat de femei trecute de prima tinereţe, până la Chloe Moretz (14 ani), care nu iese din ţinutele Proenza Schouler, Stella McCartney şi Dolce&Gabbana", a spus editorul de modă Amy Odell. Designeri de lux, dar și magazine de retail, precum Zara, au început să lanseze de câţiva ani colecţii de haine pentru copii, care costă cel puţin la fel de mult ca hainele pentru adulţi și care de multe ori nici nu sunt făcute să respecte proporţiile unui copil, ci sunt miniaturi ale hainelor pentru adulţi. Astfel, copiii nu sunt doar îmbrăcaţi frumos, ci sunt adevărate replici ale părinţilor care îi îmbracă. De multe ori, dacă ne uităm la pozele din „lumea bună", copiii purtaţi în braţe sau duși de mână nu par a fi decât niște accesorii care se asortează perfect cu hainele părinţilor.

Mateo, din Laguna Beah, California, a devenit starul reţelei sociale de fotografii Instagram, după ce mama sa a postat poze cu el, îmbrăcat în piese vestimentare de mii de euro. Mateo are acum pagina sa pe Instagram unde își postează singur poze de pe iPad sau iPod, are 2.500 de oameni care îl urmăresc din toată lumea, dar şi numeroase site-uri care îi poartă numele, realizate de fanii săi.

În fotografii Mateo adoptă poziţii ale modelelor profesioniste, ce debordează de încredere, cu o mână în buzunar și una în păr, dar totodată cu nonșalanţa celor care își cumpără și cârpele de bucătărie de la Gucci. Micuţul Mateo se prezintă ca un bărbat la 20 și ceva de ani în miniatură, iar această poziţie îl face „pur și simplu adorabil" pentru fanii săi. Cu toate astea, mama sa pretinde că este un copil normal, cu picioarele pe pământ și politicos. Doar pentru faptul că ea și soţul ei își permit să cumpere copilului orice își dorește, de fiecare dată când intră într-un magazin, nu înseamnă automat că acesta este un răsfăţat, prost crescut. „Oamenii au tendinţa să judece imediat," se plânge mama sa, Luisa Fernanda Espinosa, potrivit Daily Mail.

Dorinţa ascunsă a părinţilor ca pruncii lor să fie un sine al lor, dar mult mai reușit, să fie „tot ce nu am reușit eu să fiu" este o meteahnă cunoscută și îndelung analizată și tratată de psihologi. Dar când se amestecă și pasiunea pentru modă, lucrurile o pot lua puţin razna. Este cazul și scriitoarei Tiffany Beveridge, mamă a doi băieţi, care frustrată că nu are și o fetiţă pe care să o îmbrace în toate minunăţiile pe care le vede în vitrinele magazinelor, a inventat una și a transformat-o în cea mai nonşalantă şi stilată apariţie de vârsta ei. Este vorba despre Quinoa (precum cereala), starul uneia dintre cele mai urmărite pagini de Pinterest, cu 40.000 de „abonaţi". Pagina „Fetiţa mea imaginară, bine îmbrăcată" urmărește aventurile ei și a prietenilor săi imaginari. Copiii sunt de fapt modele ale unor case de modă, îmbrăcaţi „extrem de cool, cu o garderobă pentru care ai muri", după cum scrie Daily Mail. Lângă o poză în care fetiţa botezată Quinoa apare îmbrăcată în pantaloni scurţi, vestă şi o căciulă, Tiffany a pus comentariul: „Odată, când eu şi Quinoa ne-am rătăcit una de cealaltă într-o staţie de autobuz, şi-a amintit, slavă Domnului, ce am învăţat-o: rămâi pe loc, arată fabulos şi nu vorbi cu oameni săraci," citează Adevărul. Acest gen de comentarii pe care oamenii le găsesc pline de umor i-a asigurat succesul blogului scriitoarei.

Poate nu demult un colier de perle la gâtul unui copil ar fi arătat la fel de ridicol ca o suzetă prinsă la gâtul unei femei de 40 de ani. Astăzi însă, ne place să vedem o fetiţă îmbrăcată ca Audrey Hepburn, în „Breakfast at Tiffany's", chiar dacă ţine în mână o ţigară, precum binecunoscuta actriţă. Scenele în care copiii se regăsec în ipostaze de adulţi au făcut de multe ori deliciul filmelor de comedie, fiind într-adevăr caraghioși și „adorabili". Dar când scenele se transformă într-un stil de viaţă, avem de-a face cu copii care sunt imitaţii de adulţi și cu adulţi care au rămas copii, ce încă se joacă îmbrăcând „păpușile".