Beneficiile unui „mulţumesc”

1419

Căutăm tot felul de „reţete” şi metode de a fi fericiţi, de a ne simţi mai bine, însă de multe ori uităm una dintre cele mai la îndemână instrumente: recunoştinţa. Iată câteva dintre beneficiile unui „mulţumesc”.

„Recunoştinţa nu este doar cea mai importantă dintre virtuţi, ci şi părintele tuturor celorlalte”, spunea Marcus Tullius Cicero. Nu mereu este uşor să fim recunoscători; uneori nu vedem nimic în viaţa noastră pentru care să fim recunoscători sau mulţumitori.

Alteori nu ştim cum să fim recunoscători sau nu suntem pur şi simplu pentru că nu avem exerciţiul recunoştinţei. Lucrurile bune pe care le avem sau care ni se întâmplă ni se par naturale, motiv pentru care ne concentrăm doar asupra celor negative, pe care nicidecum nu le considerăm demne de recunoştinţa noastră.

De ce să practici recunoştinţa?

Dr. Robert A. Emmons descrie în cartea sa Mulţumesc! Modul în care noua ştiinţă a recunoştinţei te poate face mai fericit un experiment pe care l-a realizat timp de 10 săptămâni. Participanţii au fost împărţiţi în trei grupe: cei din prima grupă au fost rugaţi să noteze pe durata celor 10 săptămâni câte 5 lucruri pozitive care li se întâmplau în fiecare săptămână şi pentru care erau recunoscători (grupa recunoştinţei). Cei din al doilea grup au fost rugaţi să noteze în fiecare săptămână câte 5 probleme cotidiene cu care se confruntau. Celui de-al treilea grup i s-a cerut să noteze în fiecare săptămână câte 5 evenimente oarecare, fără a li se preciza tipul acestora, pozitive sau negative (grupa de control). De asemenea, tuturor participanţilor li s-a cerut să îşi descrie într-un jurnal starea de spirit, starea de sănătate şi atitudinea generală din fiecare zi.

În urma studiului, s-a constatat că subiecţii din prima grupă erau cu 25% mai fericiţi, mai optimişti, mai satisfăcuţi şi făcuseră cu 1,5 ore mai multe exerciţii fizice decât ceilalţi. Ulterior, un al doilea şi un al treilea studiu al aceloraşi experţi au arătat un lucru similar: persoanele care îşi exersează recunoştinţa sunt semnificativ mai fericite.

Iată alte câteva motive de a face un obicei din atitudinea de recunoştinţă:

1. Amplifică şi prelungeşte sentimentul de fericire. În afară de faptul că te face mai fericit, aşa cum au constatat numeroşi cercetători, recunoştinţa face ca fericirea să fie de durată, potrivit tandfonline.com.

2. Protejează împotriva stresului. Recunoştinţa aduce cu sine simţăminte pozitive, optimism, bucurie, elemente care contribuie la reducerea nivelului de anxietate sau stres şi, prin urmare, a posibilităţii de a suferi de depresie.

3. Micşorează materialismul. S-a constatat faptul că recunoştinţa, chiar şi pentru lucrurile mici, micşorează importanţa pe care o acordăm lucrurilor materiale, care sunt asociate cu un nivel mai scăzut de fericire, notează psychologytoday.com.

4. Îmbunătăţeşte relaţiile. Recunoştinţa întăreşte şi îmbunătăţeşte relaţiile cu cei din jurul nostru, potrivit psycnet.apa.org.

5. Îmbunătăţeşte calitatea şi durata somnului. Persoanele recunoscătoare dorm mai mult şi mai bine şi reuşesc să adoarmă mai repede, deoarece nu se gândesc atât de mult la lucruri negative. În plus, se trezesc mai odihnite.

6. Îmbunătăţeşte sănătatea fizică. Studiile au demonstrat faptul că recunoştinţa contribuie la scăderea tensiunii arteriale, la întărirea sistemului imunitar şi altele.

7. Ne face mai buni. Şi nu numai; recunoştinţa ne face mai generoşi, mai altruişti, mai morali şi mai dispuşi să ajutăm.

8. Ne ridică deasupra experienţelor negative ale vieţii. Cu cât ne exersăm mai mult recunoştinţa, cu atât vom fi mai înclinaţi să fim recunoscători chiar şi pentru situaţiile neplăcute din viaţa noastră, menite să ne dezvolte un caracter puternic, să ne genereze pace interioară şi mai multă înţelepciune, un simţământ de mulţumire, de înţelegere, de calm, indiferent de circumstanţele exterioare din viaţa noastră.

Cum?

Specialiştii recomandă câteva metode prin care putem cultiva şi exersa recunoştinţa:

1. Ţine un jurnal al recunoştinţei. Învaţă să-ţi iei câteva minute din timpul tău pentru a scrie zilnic câteva motive de mulţumire şi recunoştinţă.

2. Analizează experienţele considerate negative. Poate lucrurile care odată erau rele acum sunt mai bune, iar contrastul poate motiva recunoştinţa, notează scientia.ro.

3. Pune-ţi trei întrebări. Gândeşte-te la o persoană cunoscută. Întreabă-te ce ai primit de la ea, ce i-ai oferit tu şi ce probleme i-ai cauzat. Este posibil să descoperi că le datorezi altora mai mult decât ţi-ai imaginat şi ai avea motive să le mulţumeşti.

4. Roagă-te. Indiferent de religia pe care o ai, s-a demonstrat că rugăciunea sinceră, în care, printre altele, îţi exprimi recunoştinţa, este o bună metodă de a fi mai optimist, mai puţin stresat şi mai fericit.

5. Foloseşte-ţi simţurile. Majoritatea oamenilor spun că sunt recunoscători pentru sănătate. Dacă te bucuri de o sănătate bună, fii recunoscător pentru vedere, tact, gust sau miros.

6. Mulţumeşte mai des. A spune „mulţumesc” este un gest nu numai politicos, ci şi necesar pentru dezvoltarea recunoştinţei. A spune „mulţumesc” are un impact pozitiv atât asupra celui căruia îi mulţumim, cât şi asupra noastră.

7. Nu te mai plânge. A-ţi plânge de milă sau a te plânge de ceea ce se întâmplă în jurul tău nu schimbă cu nimic situaţia, însă te schimbă pe tine. Te aşază în poziţia de „victimă”, din care nu mai poţi vedea lucrurile bune, te face nerecunoscător şi nefericit.

Uităm de multe ori să fim recunoscători. Suntem prea copleşiţi de problemele de zi cu zi sau ne este mai uşor să ne autocompătimim. Totul se învaţă şi poate este timpul să începem să învăţăm recunoştinţa. Motive avem suficiente!