Scoţia introduce în programa școlară cursuri despre LGBT

349

Scoţia a fost în mod regulat clasificată drept una dintre cele mai bune ţări din Europa în ceea ce privește protecţia legală a persoanelor LGBT, în ciuda faptului că a dezincriminat homosexualitatea cu 13 ani mai târziu decât Anglia și Ţara Galilor, în 1980. Acum ţara va deveni prima din lume care va introduce în programa școlară cursuri vizând problemele, drepturile și istoria comunităţii LGBT.

Toate școlile de stat din Scoţia vor fi sprijinite pentru a preda egalitatea și incluziunea LGBT pe diferite categorii de vârstă și subiecte, afirmă reprezentanţii guvernului scoţian. Aceasta include o înţelegere a terminologiei și identităţilor LGBT și recunoașterea și înţelegerea homofobiei, bifobiei și transfobiei. Dar, în esenţă, activiștii doresc ca tinerii care se luptă cu propria sexualitate să se vadă reflectaţi în lecţiile lor obișnuite de la școală.

În Scoţia exista deja în programa școlară educaţia sexuală, materie structurată în funcţie de vârsta copilului. În cadrul acestor ore, elevii învaţă printre altele despre unicitatea corpului lor, provenienţa materiei vii, despre familie, despre stereotipurile de gen, discriminare, despre bolile cu transmitere sexuală, conștientizarea diverselor orientări sexuale, ce înseamnă un comportament sexual responsabil și ce este responsabilitatea părintească. Dar acum va fi pentru prima dată când un guvern dedică un curs separat înţelegerii problemelor și particularităţilor comunităţii LGBT. Adepţii și suporterii mișcării au descris momentul ca fiind unul istoric.

Oficialii au luat această decizie în urma campaniei Time for Inclusive Education (TIE), care a militat pentru acest lucru. Potrivit lui Jordan Daly, cofondatorul TIE, odată cu această victorie, se pune punct „grelei moșteniri” lăsate de Articolul 28, care le interzicea autorităţilor din Marea Britanie să „promoveze homosexualitatea”. Cu alte cuvinte, însemna că era interzis să vorbești în termeni pozitivi despre comunitatea LGBT, spune Daly. Articolul a fost abrogat în 2001 în Scoţia și abia doi ani mai târziu în toată Marea Britanie.

„Aceasta este o victorie monumentală a campaniei noastre. Implementarea educaţiei LGBT în toate școlile de stat este o premieră mondială. Într-o perioadă de incertitudine globală, acest lucru transmite un mesaj puternic și clar tinerilor LGBT, că sunt apreciaţi aici, în Scoţia”, a declarat Daly.

Un studiu al TIE a arătat că nouă din zece tineri LGBT s-au confruntat cu homofobia la școală, iar 27% au raportat că au încercat să se sinucidă după ce au fost hărţuiţi. De asemenea, studiul subliniază că în școli nu există prea multă înţelegere în ceea ce privește prejudecăţile împotriva persoanelor cu diferite orientări sexuale.

„Sunt încântat să anunţ că vom fi prima ţară din lume care va avea o educaţie incluzivă pentru LGBT încorporată în programa școlară. (…) Sistemul nostru educaţional trebuie să sprijine pe toată lumea pentru a-și atinge întregul potenţial. De aceea este vital ca programa să fie la fel de diversă ca și tinerii care învaţă în școlile noastre”, a declarat și vice-permierul John Swinney.

Vorbind despre necesitatea introducerii în programa școlară a cursurilor despre comunitatea LGBT, Jordan Daly a povestit: „Când aveam 12 ani și mă luptam cu înclinaţia mea gay la școală, nu aveam nevoie neapărat de o educaţie despre relaţii. (…) Ceea ce trebuia să mi se arate era istoria comunităţii LGBT, modele uluitoare de persoane cu alte orientări sexuale care și-au menţinut coloana dreaptă, oameni ca Alan Turing și Marsha Johnson”.

Și profesorul Dawn Wilson a explicat că, încercând să elimine orice stigmat, le vorbește elevilor săi despre diferite tipuri de familii. „Majoritatea tinerilor locuiesc acum în familii unde nu există doar o mamă sau un tată. (…) Avem copii care trăiesc cu două mame, doi taţi, o mamă, un tată, mătuși, unchi, iar ceea ce încercăm să facem în etapa primară este să îi facem pe copii să înţeleagă că toată lumea e diferită, dar toţi au valoare, toţi sunt egali, toţi au aceeași dragoste.”

Cu toate acestea, decizia nu a avut doar reacţii pozitive. David Robertson, directorul Centrului pentru Creștinism Public, din Solas, a avertizat asupra faptului că măsura contribuie la „îndoctrinarea copiilor într-o anumită filosofie”. „Este exact opusul egalităţii. Este vorba despre predarea unei filosofii și a unei anumite viziuni și excluderea tuturor celorlalte”, a declarat acesta. Robertson a adăugat că ar fi de dorit ca școlile să abordeze toate formele de agresiune, nu doar pe cele care vizează tinerii LGBT. „Realitatea este faptul că agresiunea este folosită ca o scuză pentru a le impune o doctrină și o filosofie copiilor noștri”, a concluzionat acesta.