Cine sunt fetele de mall

44

    O peliculă fictivă, care a avut premiera toamna trecută, a lansat o dezbatere masivă privind decadenţa morală în Polonia, scrie New York Times. La 20 de ani de la căderea comunismului, ţara predominant catolică se confruntă cu o criză de proporţii: prostituţia adolescentină în mall-uri.

       Katarzyna Roslaniec, tânăra de 29 de ani care a regizat filmul „Fete de mall”, e de părere că cei mai răspunzători pentru această criză sunt părinţii, care s-au pierdut pe ei înșiși în cursa materialistă „după o mașină de spălat mai bună” și stau foarte rar pe acasă. Roslaniec afirmă că „o fată de 14 ani are nevoie de un sistem de valori care nu poate fi format fără îndrumarea părinţilor”. Rezultatul este că aceste tinere, pe care Katarzyna Roslaniec le numește „fiice ale capitalismului”, trăiesc „într-o lume în care nu există sentimente, ci doar un calcul rece” al finanţelor.    Unii critici spun că filmul crează o imagine atractivă a fenomenului prostituţiei. „În viaţa reală”, spune asistentul social Monika Siuchta, ”în spatele abundenţei de accesorii de aur, se află de fapt adolescente care sunt adesea abuzate sexual, abandonate de familiile lor, răvășite și neglijate.”    Adam Bogoryja-Zakrzewski, care a făcut un film documentar despre prostituţia juvenilă, consideră că fenomentul arată măsura în care discursul anti-avort, anti-homosexualitate, anti-contracepţie al Bisericii Catolice a fost lipsit de tangenţă cu viaţa de zi cu zi a tinerilor polonezi.    Marcin Drewniak, un psiholog din Cracovia, specializat în consilierea adolescenţilor, spune că mall-urile reînvie utilitatea centrelor civice, constituind atât refugii, cât și ispite pentru tineri. „Mall-ul a devenit un tărâm fermecat al tuturor posibilităţilor, ceva ce în comunism ar fi fost inimaginabil.”    Un raport dat publicităţii de instituţia Avocatul poporului din Polonia arată că 20% din prostituatele adolescente din Polonia își vând trupurile, nu pentru bani, ci pentru haine scumpe, bilete la concerte sau vacanţe. Adolescentele care practică prostituţia în schimbul bunurilor materiale își numesc clienţii „sponsori”, pentru a atenua rușinea asociată prostituţiei. Raportul indică de asemenea o creștere alarmantă a numărului de tinere prostituate și o diminuare a nivelului de vârstă a celor care practică prostituţia, media ajungând în jurul vârstei de 15-16 ani.     „Tinerii vor să meargă în cluburi trendy, să poarte haine de marcă și să aibă bani să-și cumpere băuturi alcoolice scumpe și ţigări. Totul pentru a fi acceptaţi,” a declarat Jacek Kurzępa, unul dintre autorii raportului. În acest context, prostituţia apare ca o soluţie atractivă pentru că este o modalitate facilă de a strânge bani rapid. Autorii raportului spun însă că există și o categorie de tineri care se prostituează din teribilism, pentru a experimenta „fructul oprit.”