Simţim mai ușor durerea adversarilor decât pe cea a prietenilor

339

Cercetătorii americani au făcut o descoperire contraintuitivă, anume că atunci când observăm o persoană pe care nu o simpatizăm, activitatea din regiunea creierului responsabilă cu empatia este mult mai puternică, spre deosebire de momentele când privim suferinţa unei persoane pe care o placem, arată un comunicat publicat de Universitatea din California de Sud.

Participanţii, bărbaţi albi, evrei, au fost rugaţi să urmărească materiale video în care erau înfăţișaţi o dată indivizi anti-semiţi aflaţi în durere și apoi diverse persoane care nu erau încărcate de mesaje de ură, aflate în suferinţă. În tot acest timp, creierele lor au fost scanate cu ajutorul tehnologiei de imagistică prin rezonanţă magnetică funcţională (fRMN), pentru ca oamenii de știinţă să poată observa nivelul de activitate din regiunea creierului denumită „matricea durerii". Această zonă este o reţea formată de cortexul insular, cortexul cingular anterior și cortexul somatosenzorial. Activitatea din aceste trei regiuni crește în momentul în care un individ privește suferinţa altuia.

În urma rezultatelor, oamenii de știinţă au observat o activitate mult mai mare în matricea durerii atunci când participanţii priveau durerea indivizilor anti-semiţi, în raport cu activitatea înregistrată în această regiune când voluntarii erau martori la suferinţa indivizilor din celelalte materiale video.

Cu toate acestea, cercetătorii atrag atenţia că rezultatele sugerează că matricea durerii ar putea fi implicată mai mult în procesarea durerii, nu neapărat de procesarea empatiei.

Coordonatorul studiului, Glenn Fox, candidat la doctorat în cadrul Universităţii din California de Sud, a declarat: „creierul folosește întregul context al situaţiei pentru a monta răspunsul adecvat. În acest caz, răspunsul creierului este probabil legat de creșterea relativă în necesitatea de a participa și de a înţelege durerea persoanei răuvoitoare".

Cercetarea a fost publicată în jurnalul de specialitate Frontiers in Psychology.