Cum știe Facebook că te-ai îndrăgostit

4070

Facebook „știe” când doi utilizatori sunt pe cale de a începe o relaţie. Carlos Diuk, analist pentru reţeaua socială, a explicat că Facebook poate estima, pe baza statisticilor pe care le poate extrage, chiar și dacă persoanele în cauză vor împărtăşi o experienţă de lungă durată sau dacă prietenia lor nu are speranţă în timp.

Dintr-un total de peste 1 miliard de utilizatori, studiul a adunat date de la 460.000 de cupluri în urma a 18 milioane de postări, oferind în final dovezi ale iniţierii unei relaţii chiar înainte ca partenerii să o oficializeze.

În postarea sa de pe blogul companiei, Carlos Diuk notează că în perioada de debut a formării unui cuplu, oamenii intră într-o perioadă de curtare, timp în care numărul de postări de pe timeline-ul (cronologia) celeilalte persoane creşte. Însă, după ce relaţia devine oficială, mesajele scad numeric, cel mai probabil datorită creșterii timpului petrecut împreună de cei doi.

Tot analistul precizează că, „în primele 100 de zile de când începe relaţia, se observă o creştere uşoară, dar constantă în numărul de postări reciproce. Vârful îl reprezintă 1,67 de mesaje zilnice, cu 12 zile înainte ca legătură să înceapă oficial, iar punctul minim înseamnă 1,53 de postări zilnice, la 85 de zile de la debutul relaţiei.” Explicaţia este că cei doi decid să petreacă mai mult timp împreună, timpul de curtare s-a încheiat, iar interacţiunile online fac loc interacţiunilor directe.

Cu toate acestea, deşi numărul de interacţiuni online se diminuează, acestea devin tot mai „fericite”, adaugă Diuk.

Se poate aşadar observa o creştere a nivelului de afecţiune după ce „ziua zero” a relaţiei a trecut, vârful înregistrându-se între zilele 0 şi 1. Chiar dacă sunt mai puţine mesaje trimise între cei doi îndrăgostiţi, conţinutul interacţiunii devine mai sensibil şi mai pozitiv. Aflarea acestor lucruri a fost posibilă prin folosirea unor metode statistice care analizează în mod automat o serie de postări cumulate, anonime, realizate în cronologia diferitelor conturi, fiind luată în considerare proporţia de cuvinte care exprimă emoţii pozitive (precum: „dragoste”, „frumos”, „fericit” etc.) în tandem cu cele care exprimă emoţii negative (ca: „ură”, „rănit”, „rău” etc.)

Transparenţă nedorită

Dintr-o altă perspectivă, echipa de date de la Facebook a făcut publice concluziile în urma analizării cantităţii mari de date culese despre relaţii, despre cât de mult durează şi care este raportul între manifestările de dragoste, religie şi vârstă.

„Avem o multitudine uriaşă de date, inclusiv în domenii în care, pur şi simplu, nu putem găsi date prin alte mijloace”, scrie Mike Develin pentru blogul Facebook, adăugând că „reţeaua socială cunoaşte neaşteptat de multe elemente din identitatea reală a persoanelor, unde nu există aproape nicio barieră în legătură cu întrebările pe care exploratorul ar trebui să le pună despre structura societăţii, cultura şi modul în care oamenii relaţionează”.

În plus, cercetătorul pune în evidenţă faptul că oamenii îşi fac publice despărţirile şi împăcările, precum şi starea generală într-un mod aproape conştiincios. „Am observat un cuplu care îşi actualizase status-ul relaţiei de nu mai puţin de 27 de ori pe parcursul unui singur an”, remarcă Develin.

Deşi rezultatele studiului par comune, statistica realizată de analiştii Facebook ne poate prezenta interacţiunile umane în termeni inteligibili şi pot duce până acolo încât să confirme opiniile teoretizate, dar încă nedemonstrate ale comportamentului oamenilor într-o relaţie, doborând pe parcurs şi câteva mituri. Ne aflăm, aşadar, într-o epocă în care cunoaştem totul unul despre celălalt, iar viitorul poate să fie dedus printr-un simplu calcul numeric. Ceea ce ne rămâne este ca, la rândul nostru, ne cunoaştem.