Studiu: Banii ne fac să minţim mai mult

376

Oamenii spun de două ori mai multe minciuni în scopul de a-şi mări profiturile, atunci când se gândesc la bani, susţin cercetătorii americani, citaţi de publicaţia Time.

Coautorul studiului, Kristen Smith-Crowe, profesor de management la Şcoala de Business David Eccles din cadrul Universităţii din Utah, sugerează că existenţa indiciilor către bani ne fac să percepem lucrurile analizând latura costurilor şi beneficiilor, fără a mai lua în considerare principiile etice. Ea susţine că anumite lucruri din jurul nostru, de care nu suntem conştienţi, pot să ne afecteze comportamentul moral.

Studiul publicat în jurnalul Organizational Behavior and Human Decision Processes a inclus un eşantion de 300 de studenţi în domeniul afacerilor care au fost supuşi mai multor experimente. O parte dintre aceştia au fost puşi să reconstruiască anumite propoziţii legate fie de bani, fie de alte lucruri care nu aveau legătură cu banii. Alţii au fost implicaţi într-un joc în care trebuiau să aleagă dacă vor minţi interlocutorul, câştigând suma de 5 dolari sau dacă le vor spune adevărul şi se vor alege doar cu 2 dolari. Un ultim grup a fost pus în poziţia de a evalua un candidat pentru a fi angajat la o companie, candidat care afirma că deţine informaţii secrete care ar putea ajuta la creşterea companiei şi pe care era dispus să îl dezvăluie în cazul în care era angajat.

În cazul celor trei grupuri de participanţi, doar o parte au fost rugaţi să se gândească la bani. Rezultatele au arătat că aceştia au fost şi cei care au arătat o tendinţă crescută de a fura sau a înşela, de a minţi şi respectiv de a angaja o persoană lipsită de etică pentru a obţine profituri. În cazul celui de-al doilea grup, de exemplu, cei care au fost rugaţi să se gândească la bani au minţit de două ori mai mult decât restul participanţilor din acel grup.

După încă un test, pentru a lămuri dacă studenţii participanţi acţionau astfel din lăcomie sau pentru că erau în poziţia de a „face afaceri”, ei au descoperit că gândirea orientată spre afaceri era motivul principal ce îi determina să facă alegeri lipsite de etică. Sentimentele legate de putere, competiţia sau grija propriei persoane erau mai puţin importante în luarea acestor decizii.