Cercetătorii au descoperit maimuţele monogame genetic

Monogamia veritabilă este foarte rară la animale. Cercetători de la Universitatea din Pennsylvania au analizat o specie de maimuţe care s-a dovedit a fi genetic monogamă, ceea ce aduce o nouă perspectivă asupra orientării sexuale la animale.

În discuţia despre orientarea sexuală umană, apare deseori argumentul orientării sexuale la animale, care sunt monogame în foarte puţine cazuri. Până și la speciile care sunt considerate monogame au loc împerecheri sporadice în afara cuplului. Cercetătorii numesc acest tip de orientare monogamie socială. Monogamia genetică, în schimb, adică lipsa împerecherii în afara cuplului, este foarte rar întâlnită la animale.

Autorul studiului, Eduardo Fernandez-Duque, afirmă că încercarea sa de a evalua monogamia genetică este prima de acest fel pentru primate și a patra realizată pentru specii de mamifere care trăiesc în perechi. Cercetătorii au analizat maimuţele cu cap de bufniţă Azara, pe o perioadă de 18 ani. Studiile din anii anteriori care au avut în vedere aceste maimuţe au arătat o atenţie deosebită din partea masculilor în creșterea puilor. De asemenea, se știa că această specie este monogamă social.

Nu existau totuși studii care să evalueze și monogamia genetică. Monogamia genetică este relaţia dintre animale sau persoane care au relaţii sexuale doar cu un partener, pe parcursul întregii vieţi, conform Dicţionarului medical. Pentru a descoperi dacă maimuţele Azara sunt și genetic monogame, cercetătorii au ales un eșantion de 128 de maimuţe cu cap de bufniţă care trăiau în 29 de grupuri distincte. În cadrul acestui eșantion, au studiat informaţia genetică a 35 de pui proveniţi de la 17 cupluri.

În urma analizelor genetice, concluzia a fost că maimuţele sunt complet fidele și că niciunul dintre pui nu provine din relaţii sexuale din afara cuplurilor. Duque și-a exprimat surprinderea faţă de rezultate, afirmând că „monogamia genetică este foarte rară. Nu am fi fost surprinși dacă ar fi existat cel puţin un pui din relaţii din afara cuplurilor, dar nu a fost niciunul.”

Un alt lucru descoperit în cadrul studiului este legătura strânsă dintre monogamia genetică și implicarea masculilor în creșterea puilor. De asemenea, cuplurile monogame genetic petrec mai mult timp împreună. Cercetătorii încearcă să afle dacă acestea sunt efecte sau cauze ale monogamiei genetice. Studiul, care poate avea implicaţii și în analiza orientării sexuale umane, a fost susţinut de mai multe societăţi care se ocupă cu cercetarea în acest domeniu, printre care și National Geographic Society și German Science Foundation.

Sursă foto: birdphotos.com