Cum ajută somnul la „protejarea circuitelor creierului”

Orele pe care le dormim contribuie la creşterea numărului de celule care formează mielina, un strat izolant care ajută la protejarea circuitelor creierului, susţin cercetătorii americani citaţi de BBC.

În urma experimentelor pe şoareci de laborator efectuate de oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Wisconsin, aceştia au observat o dublare a ratei de producţie a oligodendrocitelor imature, celulele care formează mielina, în timp ce animalele dormeau. Cele mai importante creşteri, realizate prin activarea genelor, au fost înregistrate în timpul somnului REM (rapid eye movement).

În schimb, atunci când şoarecii au fost privaţi de somn, au fost activate genele implicate în inducerea stării de stres şi moartea celulelor.

Rezultatele obţinute în urma experimentului ar putea oferi indicii privind legătura dintre privarea de somn şi agravarea simptomelor sclerozei multiple, o afecţiune neurologică care deteriorează mielina, susţin oamenii de ştiinţă. În acest sens, dr. Chiara Cirelli, unul dintre cercetători, este de părere că sunt necesare studii ulterioare care să testeze această observaţie.

De asemenea, oamenii de ştiinţă vor să afle şi dacă privarea de somn, în special în perioada adolescenţei, ar putea avea efecte negative pe termen lung asupra creierului.

Studiul a fost publicat în Journal of Neuroscience.