Ultima şansă de a găsi "particula lui Dumnezeu"

Cercetătorii elveţieni au decis să reia experimentul prin care să găsească bosonul Higgs, aşa numita „particulă a lui Dumnezeu". Acceleratorul de particule care îi ajută în experiment va ajunge la o energie de 8 trilioane de volţi.

Cercetătorii urmăresc prin creşterea energiei din accelerator nu doar să crească şansele de a găsi particula, dar şi să doboare recordul de energie stabilit anul trecut, creascând energia electrică cu 14%.

Bosonul Higgs este particula elementară, despre care cercetătorii spun că s-ar fi format imediat după Big Bang, în urmă cu 14 miliarde de ani. Se crede că aceasta a dat masă tuturor celorlalte particule. Teoria susţine că particula este agentul care a creat stelele, planetele şi viaţa.

Teoretic, acceleratorul ar trebui să confirme existenţa bosonului Higgs, acoperind elemente lipsă ale modelului standard din fizica particulelelor şi explicând felul în care particulele elementare capătă anumite proprietăţi, cum ar fi masa. Fie că existenţa particulei este demonstrată sau nu, acest experiment va da un răspuns final în această privinţă.

Aceasta va fi ultima şansă de a descoperi „particula lui Dumnezeu”, întrucât acceleratorul va fi închis pentru modernizare la sfârşitul anului 2012. Dacă se va dovedi că particula nu există, oamenii de ştiinţă vor căuta răspunsuri cu privire la alte probleme ce preocupă fizica modernă, cum ar fi super-simetria, materia neagră, energia neagră şi universurile paralele.

Surse: Christian Post, Christian Science Monitor, The Badger Herald