Google+ va fi noul rival pentru Facebook și Twitter

81

Gigantul Google a lansat marţi, 28 iunie, o nouă platformă de socializare online. Google+ (Google Plus) vine cu opţiuni noi și moderne de socializare, care îmbină și serviciile oferite de rivalii Facebook și Twitter, alături de clasicele Google: motor de căutare, email și hărţi.

Google+ poate fi accesat la adresa plus.google.com, deși acum este în teste și disponibil numai pe bază de invitaţie. În curând va fi disponibil pentru publicul larg. Între noile opţiuni se vor regăsi servicii de video-chat, localizare pe hartă și mesaje trimise pe grup. Nu vor lipsi încărcarea de poze și clipuri sau partajarea de conţinut web. Ca la orice serviciu Google elementele de bază au locul lor bine stabilit: motor de căutare, email și hărţi, personalizate. Practic Google+ combină opţiuni de la marii concurenţi, atât partajarea de conţinut web specifică Facebook cât și urmărirea specifică Twitter.

Patru vor fi opţiunile de bază: „circles" în care partajezi informaţii foarte ușor pe grupuri de prieteni, familie etc., „hangouts" – conferinţe video cu până la 10 utilizatori simultan, „huddle" – opţiunea de mesaje instant la grupuri, și „sparks" – opţiunea de conectare cu alţi utilizatori în funcţie de preferinţe și interese comune.Google a afirmat că nu vrea să copieze Facebook. „Nu vrem să înlocuim nimic din ceea ce este deja pe piaţă, ci doar să prezentăm un nou mod de conectare cu oamenii care contează cu adevărat pentru tine." Întrebat dacă crede că oamenii se vor muta de pe Facebook pe Google+, vicepreședintele Google Vic Gundotra a afirmat „Oamenii folosesc azi multiple instrumente. Cred că ceea ce oferim noi vine cu anumite avantaje specifice care să răspundă unor nevoi de bază."

„Partajările online sunt ciudate. Chiar vraiște. Și vom regla acest aspect", a anunţat Gundotra. Google+ va oferi posibilitate partajării informaţiei pe „cercuri", grupuri sau reţele mici cum ar fi grupuri de prieteni, familie și nu cu toţi prietenii deodată ca pe Facebook. „Nu toate relaţiile sunt la fel. În viaţă împărtășim anumite lucruri cu prietenii, altele cu părinţii și mai nimic cu șeful. Partajările de azi au făcut din ideea de prietenie un fast food, în care pui de toate într-un ambalaj pe care scrie „prieten" – aceasta nu este partajare", a mai spus Gundotra.

Google a mai avut tentative precum Wave sau Buzz care însă nu au dat rezultatele scontate. Deși domină lumea motoarelor de căutare, compania a pierdut startul platformelor de socializare în faţa Facebook cu aproape 700 de milioane de utilizatori și Twitter cu aproape 200 de milioane. „Am dat-o în bară", a recunoscut șeful Google Eric Schmidt la o conferinţă de tehnologie de luna trecută. În același timp concurenţa și tensiunea este acerbă. Google nu dă linkuri spre Facebook, și nici Facebook nu o face. Practic ambele companii doresc să devină poarta principală a accesului la conţinutul web. Totul se reduce bineînţeles la banii câștigaţi din publicitate. Conform statisticilor, un om petrece în medie cam 231 de minute pe lună pe Google și 375 de minute pe Facebook, o diferenţă considerabilă. „Firmele care au success pe platformele sociale adună vizualizări, atrag oameni și atrag dolari prin publicitate, lucru atât de important pentru Google", explică Ray Valdes, analist al firmei de cercetare Gartner. Google a avut venituri de 29 de miliarde din publicitate în 2010, dar a susţinut că până acum noul serviciu nu include publicitate. În luna mai Google a atins plafonul de 1 miliard de vizitatori unici pe lună pe site-urile sale.

Aflat în teste în special din partea blogerilor specializaţi pe tehnologie, Google+ a atras deja aprecieri și critici. Un bloger al TechCrunch a evaluat: „E social, e curajos, e distractiv și arată bine." În schimb blogul Business Insider l-a declarat drept „mult așteptata clonă a Facebook-ului". SearchEngineLand compară trecerea de la Facebook la Google ca a unuia care ar trece de la căutarea de cuvinte sau imagini de pe Google pe Bing. „Ceea ce ai acum merge prea bine." Iar blogul Scripting News e direct „produsul de azi de la Google mă face să casc." Explicaţia arată însă probleme de viziune ale companiei Google „Facebook este mare pentru că a intrat pe piaţă cu utilizatori reale. E făcută de utilizatori reali care o folosesc. Produsul Google+ e făcut pentru a satisface nevoia unei mari firme. O uriașă firmă speriată și nervoasă."

Pentru cei ce nu pot accesa încă site-ul, neavând o invitaţie, Danny Sullivan de la SearchEngineLand a oferit următorul sfat: „Dragă lume. Dacă nu ai o invitaţie google+, atunci poate ar trebui să iei în calcul Facebook". Mesajul a fost transmis prin… Twitter.