Ţara Galilor: Furtunile au dezgropat o pădure veche de 6.000 de ani

Furtunile puternice care au lovit coasta de vest a Țării Galilor lunea trecută au scos la iveală un peisaj misterior și fascinant. Apele au dezgropat o pădure antică, descpre care oamenii de știinţă spun că ar putea data din Epoca Bronzului, în urmă cu 6.000 de ani.

Furtunile puternice care au lovit coasta de vest a Ţării Galilor lunea trecută au scos la iveală un peisaj misterior și fascinant. Apele au dezgropat o pădure antică, descpre care oamenii de știinţă spun că ar putea data din Epoca Bronzului, în urmă cu 6.000 de ani.

Sute de trunchiuri de copaci au devenit vizibile pe o arie extinsă a coastei de vest a Ţării Galilor, în apropierea satului Borth, după ce furtunile au îndepărtat sute de tone de nisip de pe plajele Cardigan Bay. Pădurea de stejari din Borth s-ar fi întins pe kilometri întregi între Borth și Ynyslas, înainte ca valurile mării (ridicate din cauza încălzirii globale) să le înece sub straturi de mâl, nisip și apă sărată.

Un pod de scândură și ramuri a fost și el descoperit, după recentele manifestări meteorologice. Arheologii spun că podul ar fi putut fi construit pentru a face faţă creșterii nivelului mării de atunci și că ar putea avea circa 3.000-4.000 de ani vechime, relatează National Geographic.

Intemperiile care au avut loc de curând au mai scos la suprafaţă și roci cu amprente umane, precum și ceea ce se crede că ar fi rămășiţele unui ihtiozaur, de data aceasta în regiunea Mount's Bay, în Cornwall. Însă revenind la pădurile care au stat îngropate mii de ani, acestea nu sunt un peisaj unic în Marea Britanie.

Bizareria din Antarctica

Revista Știinţă și tehnică relata despre studiul unei echipe de cercetători de la Universitatea din Kansas, echipă condusă de Prof. Dr. Patricia Ryberg. Aceasta a analizat lemnul și urmele fosilizate de frunze din solul Antarcticii (care a fost cândva acoperită de păduri). Un prim semn a fost că urmele fosile sugerau un veritabil covor de frunze, ca și cum acestea ar fi căzut toate odată, o dovadă certă că în Antarctica acelor vremuri existau păduri de foioase. „Avem frunze care sugerează o pădure de foioase și lemn fosil care indică niște conifere. Este cert că avem o contradicţie”, afirmă Patricia Ryberg. Cercetătoarea concluzionează totuși că, deși „structura copacilor indică arbori tropicali, aceștia nu trăiau la tropice, mediul lor fiind total diferit. Erau copaci care semănau cu cei tropicali dar care, nefiind expuși anotimpurilor tropicale, se purtau precum coniferele.”

Pădurea de sub ocean

Anul trecut, scafandrul Ben Raines a rupt tăcerea după mai mulţi ani de la descoperirea unei păduri submarine de chiparoşi, veche de 50.000 de ani, pe care împreună cu alţi colegi scafandri a găsit-o în apropiere de regiunea de coastă a statului american Alabama.

Potrivit maxisciences.com, scafandrii nu au spus nimic despre descoperirea pe care au făcut-o pentru a evita degradarea zonei. Pădurea se află la o adâncime de aproximativ 20 de metri, sub un strat de sedimente oceanice și se întinde pe o suprafaţă de 80 de metri. Două eșantioane de chiparos, prelevate de la faţa locului, i-au condus pe cercetători să estimeze că pădurea ar data de acum 50.000 de ani.

Existenţa ansamblului de sub apă i-a fascinat pe oamenii de știinţă care au observat că seva din chiparoși este încă „proaspătă", notează Mediafax. Însă zilele formaţiunii vegetale sunt numărate, fiindcă în reciful unde se găsește se află și numeroase specii de peşti, plancton, crustacee şi anemone care „sapă" rădăcinile arborilor.

Copaci îngropaţi vertical

În Parcul Naţional Yellowstone din Statele Unite există însă un peisaj în egală măsură de misterios, pe care oamenii de știinţă l-au analizat timp de 100 de ani. Acolo, geologii au găsit 27 de straturi de pădure fosilă (la Specimen Ridge), îngropate în roca vulcanică din care este compus muntele. Buştenii scufundaţi vertical lasă impresia mai multor păduri crescute una peste alta. Pentru unii cercetători ai fenomenului, astfel de descoperiri, în regiuni foarte îndepărtate ale globului, reprezintă dovezi ale unui cataclism mondial care a cuprins planeta noastră cu mii de ani în urmă.

În cartea Origini, Ariel Roth nota că un astfel de scenariu este plauzibil, dacă ne uităm la efectele generate de erupţia vulcanului Sf. Elena (din Washington). „Mii de copaci au plutit vertical pe lacul Spirit după explozia vulcanică din 1980. (…) Aceste descoperiri pot sugera că îngroparea rapidă a unor copaci aflaţi în poziţie verticală este mai degrabă asociată cu apele și activitatea vulcanică din timpul potopului descris în Geneza, și nu cu creșterea lentă a unor păduri succesive."

Sursa foto: ceredigioncoastpath.org.uk

Alina Kartman
Cu peste 9 ani de experiență în presa online din România, Alina Kartman face parte din echipa permanentă de redactori ST.