Studiu: tehnologia digitală provoacă probleme de comportament la preșcolari

224

Folosirea dispozitivelor digitale pentru mai mult de 2 ore pe zi în rândul copiilor de 5 ani reprezintă cel mai important factor de risc pentru apariţia problemelor de comportament și de atenţie, potrivit unui studiu canadian publicat recent în revista de specialitate Plos One.

De-a lungul anilor, specialiștii nu au avut prea multe lucruri bune de spus despre efectele tehnologiei digitale asupra modului în care se dezvoltă copiii.

A-i oferi copilului tău un smartphone este la fel de periculos ca și cum i-ai da un gram de cocaină, a declarat Mandy Saligari, terapeut la clinica de reabilitare Harley Street, întrebându-se de ce ignorăm potenţialul toxic al acestor dispozitive. Două treimi dintre pacienţii dependenţi care vin la clinica pe care o conduce au vârsta de 16-20 de ani, spune Saligari, dar unii dintre ei nu au mai mult de 13 sau 14 ani.

Interacţiunea cu ecranul se corelează cu evenimente neurologice importante, susţine și Anna Lembke, profesor de psihiatrie și știinţe comportamentale la Centrul Medical al Universităţii Stanford. „Ecranul smartphone-ului activează aceleași zone corticale ca și opioidele și canabisul”, a afirmat Lembke.

Cele mai multe studii au urmărit efectele dispozitivelor digitale asupra copiilor de vârstă mai mare, în timp ce impactul asupra vârstelor foarte fragede are nevoie să fie investigat suplimentar, după cum observă și Heather Kirkorian, profesor asociat la Școala de Ecologie Umană din cadrul Universităţii din Wisconsin.

Studiul canadian publicat recent, care a analizat peste 2.400 de familii, a arătat că, în cazul copiilor de 5 ani care au petrecut mai mult de două ore pe zi în faţa ecranului, riscurile de a prezenta probleme de comportament au fost de 5 ori mai ridicate comparativ cu copiii care au avut acces la dispozitive digitale mai puţin de 30 de minute pe zi. De asemenea, copiii din prima categorie aveau de 7 ori probabilitate mai mare să îndeplinească criteriile pentru tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenţie.

Timpul petrecut cu ecranul a fost asociat cu probleme de comportament într-o măsură mult mai mare decât ceilalţi factori de risc studiaţi, inclusiv somnul, stresul parental și factorii socioeconomici, subliniază pediatrul și profesorul Piush Mandhane, coordonatorul studiului.

Mandhane a afirmat că sportul joacă un rol preventiv important în apariţia problemelor de comportament. Copiii care practicau un sport cel puţin două ore pe săptămână au avut un risc mai mic de a manifesta probleme comportamentale, dar activitatea fizică generală, nestructurată, nu părea să aibă același impact preventiv.

În prezent, recomandările din Canada vizează o limită zilnică a consumului de ecran de 1 oră pentru preșcolari și de 2 ore pentru copiii de 5 ani, dar descurajează expunerea la ecran a copiilor sub 2 ani.

Profesorul Mandhane sugerează că timpul de interacţiune a copiilor cu un ecran va trebui redus la mai puţin de 30 de minute pe zi și nu neapărat interzis total sub vârsta de 2 ani, cu condiţia ca părinţii să modeleze un comportament digital adecvat al copilului.

„Datele noastre sugerează că între 0 și 30 de minute pe zi reprezintă cantitatea optimă de timp în faţa ecranului. Perioada preșcolară este un moment ideal pentru educaţia cu privire la o relaţie sănătoasă cu ecranul și credem că datele noastre arată că nu puteţi începe prea devreme [cu educaţia]”, a conchis Mandhane.