Site icon Semnele timpului

Raportul Shriver: Totul despre bărbatul secolului XXI

Rezultate studiului sunt cu adevărat uimitoare“, spune Jeff Horwitt, vicepreședinte al Vice Hart Research Associates, organizaţia care a realizat cercetarea. „Acest studiu a atins probleme sensibile și complexe care, de cele mai multe ori, sunt trecute cu vederea în sondaje. Studiul ne spune cum a evoluat rolul femeii și bărbatului și ce părere au bărbaţii despre asta. Bărbatul american de astăzi are mai mult de un singur rol, iar felul în care acesta definește succesul și așteptările de viaţă reflectă această realitate“, conchide Horwitt.

Caracterul. Majoritatea bărbaţilor din ziua de azi spun că au o idee foarte clară în ce privește rolul lor în societate, ce așteaptă societatea de la ei. Acest sentiment se regăsește la nivelul întregului eșantion, indiferent de grupurile demografice.

În ce privește ideea tradiţională că bărbatul trebuie să fie puternic, 68% dintre bărbaţi spun că un caracter personal puternic și un simţ al integrităţii sunt cele mai importante căi prin care un bărbat poate să devină puternic în lumea de azi. Abia după aceea urmează abilitatea de a întreţine financiar familia (44%), încrederea necesară pentru a-ţi urma propriul drum (40%) și puterea emoţională necesară pentru a face faţă situaţiilor stresante (37%). Doar 11% dintre bărbaţii tineri au spus că este nevoie să fie și puternici fizic, comparativ cu 17% din generaţia 65+. Se poate concluziona că s-a făcut deja o trecere clară către bărbatul care pune valoare mare pe inteligenţa emoţională și pe relaţii, după cum arată în continuare studiul citat.

Influenţele. Raportul Shriver arată că obsesia modernă legată de idolatrizarea figurilor celebre din industria divertismentului și a sportului are foarte puţin impact asupra modelării rolului pe care bărbatul și-l atribuie în ziua de azi. De fapt, doar 2% dintre respondenţii care au spus că au un model în viaţă, au declarat și că le percep pe aceste celebrităţi ca fiind modele de urmat. Părinţii, în schimb, joacă în continuare un rol extrem de important în felul în care acești bărbaţi își modelează viaţa, 83% spunând că mamele au avut un impact pozitiv asupra lor și 74% spunând că taţii au avut o influenţă pozitivă.

Dar când vine vorba chiar de modele de urmat, 67% spun că au o persoană cu care se identifică, pe care o admiră și care își păstrează o imagine și o influenţă puternică asupra lor. Pentru mai mult de 65% dintre aceștia este vorba de taţi, alţi 15% menţionează o altă rudă masculină, 3%, un oficial ales și doar 2%, o celebritate.

Visul american. Bărbaţii cred în continuare în visul american și în capacităţile lor de a-l atinge, doar că este un alt fel de vis. În mod tradiţional, visul american era definit de patru factori: succesul personal, succesul financiar, succesul profesional și impactul asupra societăţii (lăsarea unei moșteniri). Astăzi, 3 din 5 bărbaţi definesc visul american prin succesul în familie, reușita de a fi prezent și de a fi un fiu, soţ, tată, prieten bun. Al doilea cel mai important aspect al visului american este succesul financiar, și doar 24% dintre respondenţi l-au trecut pe primul loc. Mai mult decât atât, dintre cei 60% din bărbaţii care au ales succesul familiar, 87% cred că este și posibil să îl atingă.

Întrebaţi ce este mai important, să fie un partener prezent în viaţa de familie sau să fie stâlpul financiar al familiei, părerile sunt împărţite. Cei cu vârste între 18 și 49 de ani vor spune că este mai important să fie prezenţi, în timp ce bărbaţii peste 50 de ani spun că este mai important să facă bani. Diferenţa arată încă o dată că se petrec schimbări majore între generaţii, chiar în ce privește priorităţile bărbaţilor. Cu toate astea, în ciuda faptului că este important pentru ei să fie prezenţi în familie și să asigure succesul relaţiilor din cadrul acesteia, doar 24% spun că s-ar simţi confortabili să stea acasă și să aibă grijă de copii.

Marea schimbare. Este mai greu să fii bărbat astăzi decât a fost pentru generaţia trecută. Aceasta este concluzia majorităţii bărbaţilor care au participat la studiu, atât a celor cu vârste între 18-34 de ani, cât și a celor peste 65 de ani. Rugaţi să explice în propriile cuvinte motivul principal pentru care simt acest lucru, majoritatea bărbaţilor au spus că ar fi vorba despre egalitatea de gen, de faptul că femeile au obţinut poziţii mai solide la locul de muncă și că sunt mai puternice din punct de vedere financiar. Asta vine împreună cu o negativitate generală faţă de genul masculin, cu o piaţă de muncă foarte competitivă, cu mai multe responsabilităţi în familie și cu mai multe așteptări înalte de îndeplinit. Cu toate astea, și cei care cred că de fapt este mai ușor să fii bărbat în ziua de azi, vorbesc tot despre egalitatea de gen, despre faptul că un rol mai puternic al femeii în societate și în familie înseamnă o viaţă mai ușoară pentru ei. Prin urmare, indiferent că i-a afectat pozitiv sau negativ, faptul că rolul femeilor în societate s-a schimbat este pentru bărbaţi cea mai mare diferenţă dintre generaţia lor și generaţia anterioară.

Atitudinile faţă de acest lucru diferă. Majoritatea bărbaţilor (63%) nu au nicio problemă cu faptul că femeile nu mai stau acasă, ci ocupă forţa de muncă și poate chiar aduc acasă salarii mai mari (51%), și chiar jumătate se simt confortabili să aibă ca șef o femeie (49%). Cu toate astea, nu se simt la fel de confortabili în alte situaţii, în special în ce privește ideea de a înlocui rolul femeii și în sânul familiei. Majoritatea bărbaţilor spun că nu s-ar simţi confortabil să își ia 12 săptămâni de concediu paternal nici dacă li s-ar oferi.

Bărbaţii în relaţii. Mulţi bărbaţi care au o soţie sau care trăiesc cu o parteneră își asumă roluri diferite atât în familie, cât și în afara ei, faţă de generaţiile trecute. Aceste noi roluri conduc la perspective diferite despre ce înseamnă să fii bărbat în ziua de azi. Dintre respondenţi, 56% erau căsătoriţi sau trăiau în prezent cu o parteneră. Dintre aceștia, 64% spun că femeile din viaţa lor lucrează în afara căminului, 31% spun că ele sunt mai educate decât ei, iar în cazul a 25%, femeile sunt cele care aduc cei mai mulţi bani acasă. În aceste condiţii, 34% dintre bărbaţi spun că preiau mai multe responsabilităţi casnice decât partenerele lor, iar 24% spun că își arogă mai multe responsabilităţi și în ce privește creșterea copiilor.

Conform cercetătorilor, aceste rezultate duc la conturarea a două grupuri de bărbaţi: 34% sunt cei care au relaţii „tradiţionale“ cu soţiile sau partenerele lor, în care trei dintre cei cinci indici sunt prezenţi (femeile nu lucrează în afara căminului, bărbaţii sunt mai educaţi, câștigă mai mult, iar femeile preiau responsabilităţile pentru casă și responsabilităţile pentru creșterea copiilor), în timp de doar 14% au relaţii „moderne“, în care opusul este valabil pentru cel puţin trei dintre cei cinci indici de mai sus.

Ce așteaptă de la o femeie. Rugaţi să aleagă dintr-o listă de 10 calităţi pe cele pe care ar trebui să le aibă o soţie sau o parteneră, 72% au ales să fie inteligentă, 45% să fie atrăgătoare, doar 34% să fie independentă, tot 34% să fie agreabilă („dulce“), 28% să fie puternică și doar 26% să fie principială.

Când au fost rugaţi să aleagă din aceeași listă caracteristicile pe care și-ar dori să le aibă fiicele lor, s-a observat destul de clar aplicarea unui standard dublu. Pentru fiice, inteligenţa este și mai importantă, fiind aleasă de 81% dintre bărbaţi, la fel și în cazul independenţei (66%), puterii (48%) și principialităţii (35%). În schimb, scorurile scad dramatic la atractivitate, unde proporţia este de doar 11%, și la agreabilitate, de 19%. Ceea ce înseamnă că își doresc ca soţiile lor să fie totuși maleabile și nu foarte greu de controlat, în timp ce și-ar crește fiicele să fie puternice și, într-o anumită măsură, opusul mamelor lor. S-ar putea concluziona că și bărbaţii sunt feminiști, dar nu pe „pielea lor“, ci în „pe pielea“ următoarei generaţii.

Studiul a fost organizat de A Woman’s Nation, fundaţia Mariei Shriver, „prima doamnă“ a Californiei între 2004 și 2010, și a fost realizat de Hart Research Associates pe un eșantion de 818 bărbaţi, reprezentativ pentru populaţia masculină peste 18 ani, conform datelor US Census.

Exit mobile version