Studiu alarmant cu privire la mentalitatea și preferinţele profesorilor români

136

Rezultatele unui studiu realizat de patru specialiști de la Universitatea Babeş-Bolyai, din Cluj, ne îndreaptă atenţia către o realitate cutremurătoare din ţara noastră. Aproape 50% dintre dascălii noștri sunt de acord cu un regim dictatorial, 40% se declară „pentru” pedeapsa cu moartea, iar unul din trei dascăli nu vrea să aibă de-a face cu persoane de etnie romă sau din comunitatea LGBT.

În plus, aproximativ 31,6% dintre profesori cred că uneori „bătaia e ruptă din Rai”, iar peste 50% dintre profesori îi resping pe elevii care au probleme cu alcoolul sau cu drogurile. Studiul arată de asemenea că unul din opt profesori ar dori clase separate pentru romi, iar unul din trei profesori este homofob. Dar nici părinţii copiilor care nu sunt căsătoriţi nu sunt văzuţi bine de profesori.

„Profesorul nu poate lăsa la ușă propriile convingeri atunci când intră în clasă, prin urmare este nevoie de strategii și proiecte pentru schimbarea mentalităţii profesorilor”, a declarat Marian Staș, expert în probleme de educaţie și colaborator al Universităţii Harvard. „Cât despre povestea cu bătutul copiilor, este un lucru inadmisibil care vine dintr-o istorie urâtă și otrăvită, de neacceptat”, a mai subliniat acesta, atenţionând că este nevoie urgentă de programe care să ducă la schimbarea mentalităţii profesorilor.

Mai ales că profesorii care recurg la pedepse fizice nu sunt chiar o excepţie. Atunci când simt că nu există o comunicare bună între ei și copii sau atunci când argumentele celor pe care ar trebui să îi formeze îi enervează, unele cadre didactice trec de la ameninţarea cu o notă proastă în catalog la violenţă fizică.

De exemplu Mioara Roșca, cadru didactic la un liceu din orașul Victoria, judeţul Brașov, atât de tare s-a supărat pe un elev pe care îl scosese la tablă, încât i-a dat cu un caiet în cap. Un alt exemplu este Viorel Oargă, un profesor de sport din Alba Iulia, care a fost judecat în urmă cu trei ani după ce a bătut cu mătura doi elevi de clasa a II-a. Cadrul didactic și-a recunoscut accesele de violenţă și a fost condamnat la închisoare cu suspendare.

Legea 257/2013 pentru modificarea și completarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia și promovarea drepturilor copilului interzice atât neglijarea, cât și abuzarea copilului și privește toate persoanele care sunt responsabile într-un fel sau altul de creșterea, îngrijirea sau educarea copilului. Prin abuz asupra copilului se înţelege „orice acţiune voluntară a unei persoane care se află într-o relaţie de răspundere, încredere sau de autoritate faţă de acesta, prin care sunt periclitate viaţa, dezvoltarea fizică, spirituală, morală sau socială, integritatea corporală, sănătatea fizică sau psihică a copilului și se clasifică drept abuz fizic, emoţional, psihologic, sexual și economic.”

Directorul Şcolii generale „Ferdinand I”, Violeta Dascălu, consideră că profesorii trebuie formaţi pentru a-şi putea gestiona clasa şi pentru a găsi soluţii, motiv pentru care trebuie încheiate mai multe parteneriate cu instituţii de învăţământ, de stat sau private, asociaţii şi voluntari.

„Valorile personale ale profesorilor au un impact nu doar asupra modalităţii în care aceștia își calibrează strategiile didactice, ci și asupra modului în care se raportează la meseria și identitatea de profesor. Educaţia pentru democraţie trebuie să înceapă cu o formare și evaluare democratică a profesorilor, pentru a susţine în mod adaptativ orientarea lor spre conservare”, concluzionează studiul.