CNA scoate de pe lista must carry toate televiziunile religioase

326

Au trecut deja două săptămâni de când Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis să retragă toate cele trei posturi de televiziune cu profil religios (Trinitas TV, Speranţa TV și Alfa și Omega TV) din lista „must carry" a operatorilor de cablu. Află ce opţiuni au, la ora actuală cele trei posturi confesionale.

Au trecut deja două săptămâni de când Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis să retragă toate cele trei posturi de televiziune cu profil religios (Trinitas TV, Speranţa TV și Alfa și Omega TV) din lista „must carry" a operatorilor de cablu. Află ce opţiuni au, la ora actuală cele trei posturi confesionale.

Hotărârea CNA, anunţată pe 23 ianuarie, a avut la bază rezultatele de audienţă a posturilor. Cei care se opun deciziei contestă însă corectitudinea măsurătorilor și consideră inoportună evaluarea televiziunilor pe baza popularităţii lor, trecând cu vederea calitatea programelor pe care le difuzează.

Lista „must carry", elaborată pe baza votului membrilor CNA, cuprinde televiziunile pe care firmele de cablu sunt obligate să le retransmită în acest an. Pentru 2013, CNA a hotărât preluarea obligatorie a programelor Societăţii Române de Televiziune (TVR 1, TVR 2, TVR 3, TVR News şi studiourile teritoriale din Cluj, Craiova, Iaşi, Târgu-Mureş şi Timişoara), dar şi TV5, cu un program inclus obligatoriu în grilele operatorilor de cablu în baza unui acord internaţional între România şi Franţa.

Pe listă figurează și televiziuni private, în ordinea indicelui anual de audienţă: Antena 1, Antena 3, Pro TV, Kanal D, Prima TV, Realitatea TV, Naţional TV, B1 TV, România TV, OTV, Antena 2, Favorit TV, Taraf TV, Kiss TV, Euforia Lifestyle TV, Gsp TV, National 24 Plus, U Televiziune Interactivă, Music Channel, Neptun TV, Nasul TV, Transilvania Live, Look TV, H!T Music Channel, TV H2O şi Inedit TV.

Spre deosebire de anul trecut, operatorii de cablu nu mai sunt obligaţi să preia programele televiziunilor Trinitas TV, Speranţa TV şi Alfa și Omega TV, dar nici pe cele difuzate de Money Channel, TOP 1 sau Mynele TV.

Reacţii la decizie

„Cultele s-au bucurat, într-o perioadă, de graţiile CNA, fiind considerate o opţiune preferabilă unor concurenţi puternic legaţi de politică, acolo unde existau licenţe scoase la licitaţie," a explicat Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, într-un editorial semnat în Monitorul de Botoșani. „Ele erau văzute ca servicii aduse în special populaţiei în vârstă, pentru care mersul la slujbă devenea complicat," a mai spus Avădani. „Popularitatea lor le-a plasat, în ultimii trei ani, în pachetul must-carry. Trinitas, de exemplu, se afla anul trecut pe poziţia a 16-a în ordinea audienţelor, o poziţie confortabilă şi onorabilă în raport cu alte televiziuni comerciale." Anul trecut, însă, toate cele trei posturi religioase au fost depășite, ca audienţă, de televiziuni generaliste.

Audienţa ar putea constitui însă un punct sensibil al evaluării, fiindcă metodele folosite de compania de măsurători care are contract cu CNA (Kantar Media) ar putea fi considerate chestionabile, prin prisma faptului că firma a pornit evaluările televiziunilor la momente diferite. Reprezentanţi ai CNA, citaţi de Mediafax, confirmă că „ultimele şase poziţii din listă (Naşul TV, Transilvania Live, Look TV, H!T Music, TV H2O şi Inedit TV, n.r.) sunt societăţi care au plătit mai târziu la Kantar Media măsurătorile de audienţă, dar Kantar le-a prins în listă (furnizată CNA, n.r.)".

Contactaţi de Semnele timpului, reprezentanţii Patriarhiei Române, sub egida căreia funcţionează Trinitas TV, au declarat, prin purtătorul de cuvânt, că instituţia nu are niciun comentariu privitor la decizia CNA.

„În conformitate cu legislaţia curentă, această actualizare a datelor și a stabilirii unei liste 'must carry' pentru firmele de cablu este normală," apreciază Nelu Burcea, director de Comunicare în cadrul Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea, care patronează postul Speranţa TV, unul din posturile afectate de decizia Consiliului Audiovizualului. „CNA a luat act de fapt de un studiu de audienţă furnizat de Asociaţia Română pentru Măsurarea Audienţelor și nu avem motive să ne îndoim de corectitudinea acestuia", a mai spus Burcea, pentru Semnele timpului. „Pe de altă parte," a subliniat directorul, „considerăm că este necesară includerea posturilor religioase oficiale în rândul posturilor obligatorii la retransmitere deoarece au un alt specific. Ordinea indicelui anual de audienţă, deși poate fi un indice pentru posturile comerciale, nu poate fi aplicată acestui tip de posturi. Acestea au o valoare educativă și morală ridicată și nu sacrifică aceste valori în detrimentul senzationalului dar nici nu pot investi masiv în publicitate deoarece nici nu beneficiază de publicitate."

Reprezentanţii Speranţa TV susţin că situaţia creată trebuie să ţină cont și de „perspectiva interesului public, pe de o parte, și a neamestecului instituţiilor statului în piaţa economică, pe de altă parte". Valeriu Petrescu, directorul postului Speranţa TV, a subliniat că televiziunea pe care o conduce este una „necomercială, dedicată interesului public și oferă gratuit programe educative, programe de stil de viaţă sănătos, programe culturale și spirituale al căror nivel este apreciat de public și de specialiști ai domeniului". Directorul Speranţa TV a declarat totodată că autorităţile „ar trebui să aplice o metodă prin care astfel de posturi să poată fi urmărite de toţi abonaţii de cablu din România, în mod nediscriminatoriu."

Ce opţiuni au acum televiziunile religioase

„Ne aflăm în faţa unei situaţii inedite," susţine Avădani, trecând în revistă câteva dintre soluţiile posturilor confesionale. Potrivit directorului CJI, operatorii de cablu „vor putea să decidă să includă posturile confesionale într-un pachet separat, pe care abonaţii îl vor plăti ca atare", sau „cultele vor trebui să dea bani ca să ajungă la enoriaşi pe calea undelor."

Pentru cei care doresc să urmărească programele televiziunilor religioase, mai există însă și altă opţiune: aceea a implicării directe. „Credem că persoanele care urmăreau acest tip de posturi nu vor renunţa ușor la ele și că vor face solicitări directe către furnizori astfel încât vocea lor să fie ascultată deoarece până la urmă destul de multe persoane și-au făcut un abonament tocmai pentru acest conţinut considerat de alţii ca neavând un indice de audienţă potrivit," a spus Nelu Burcea.

La rândul său, CNA a lansat o petiţie online, intitulată „Interesul public mai presus de gustul public", necesară pentru demararea unui proces de evaluare a prevederilor legislaţiei audiovizuale în vederea definirii mai clare a noţiunii de „interes public" în programele radio și TV. Petiţia poate fi semnată aici.

Până la ora redactării acestui material, reprezentanţii Alfa şi Omega TV nu au putut fi contactaţi pentru declaraţii.