Cum a reuşit un om să scadă rata HIV într-o ţară

16

Învârte de ceea ce pare o roată colorată a norocului. "Verde înseamnă în siguranţă," explică Mechai Viravaidya. "Aha! Oh, aha! HIV, oh mamă, tocmai am trecut pe lângă." În râsetele elevilor, Mechai Viravaidya face totuşi şi altceva decât să îi distreze pe cei mici: le predă o oră de educaţie sexuală,într-o şcoală pe care el însuşi a înfiinţat-o în Thailanda.

Şi, potrivit mai multor organizaţii internaţionale care l-au distins cu premii (între care şi un premiu de 1 milion de dolari din partea Fundaţiei Gates), activitatea lui chiar dă roade.

Mechai provine dintr-o familie thailandeză bogată şi are formaţie de economist, relatează PBS. Însă cariera lui a luat o cu totul altă direcţie decât cea pentru care s-a format. Mechai este antreprenor social, o persoană reputată pentru activitatea lui de promovare a planificării familiale în Thailanda conservatoare şi predominant budhistă. Începând din anii 1970, Machai a promovat folosirea prezervativului pentru prevenirea infectării cu HIV.

"Mechai este apreciat pentru că a ajutat la reducerea ratei explozive de infectare cu HIV şi a ratei crescute a natalităţii în Thailanda," punctează corespondentul PBS. În 1960, Thailanda şi Filipine aveau cam aceeaşi populaţie – 60, respectiv 50 de milioane de locuitori. Azi, în Filipine sunt 94 de milioane de oameni şi multă sărăcie. Thailanda are 1,8 copii pe familie şi în jur de 68 de milioane de locuitori.

Însă înfiinţarea şcolii a venit abia după ce Mechai a reuşit să câştige încrederea organizaţiilor sociale internaţionale prin activităţile sale de antreprenoriat social. Mai exact, Mechai a reuşit să convingă persoane sărace din mediul rural să se implice în activităţi economice precum agricultura intensivă sau fabricarea de bunuri pentru a se putea susţine economic şi a se dezvolta pe viitor. Aşa se face că, într-un sat din apropierea Bangokului funcţionează, deja de 20 de ani, o mică fabrică de pantofi. Aceasta este susţinută de localnici şi a avut un aşa succes că a fost achziţionată de o companie multinaţională.