De ce este Finlanda numărul unu în educaţia europeană

1630

Începând cu anul 2000, când OECD a demarat Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor, Finlanda s-a situat mereu pe primele locuri ale podiumului, în Europa.

Sistemul de educaţie finlandez este apreciat pe tot continentul ca fiind unul excelent. Doar 8% dintre elevii finlandezi nu termină studiile obligatorii, faţă de 30% din elevii spanioli care nu iau bacalaureatul, relatează Agerpres. Un material publicat de agenţie prezintă observaţiile făcute de psihologul Javier Malgarejo, după un studiu al învăţământului finlandez, în care şi-a investit zece ani din viaţă.

Prima lui surpriză a fost să afle că până la vârsta de 4-5 ani, mai puţin de jumătate din copiii finlandezi merg la grădiniţă şi nu încep şcoala până la 7 ani. Totuşi după doi ani punctajul lor este mai mare decât al celorlaţi copii din ţările studiate de OECD. În primii şase ani de şcoală primară la majoritatea materiilor elevii au un singur învăţător, care are grijă ca nimeni să nu fie exclus. Este un mod de a le întări stabilitatea emoţională şi siguranţa de sine. În primii cinci ani nu există note, doar calificative. Nu se caută impulsionarea competiţiei şi nici comparaţiile între elevi.

Psihologul pune în evidenţă faptul că, în Finlanda, 80% dintre familii merg la bibliotecă la sfârşitul săptămânii. Specialistul apreciază că şi moştenirea culturală luterană a responsabilităţii bazate pe disciplină şi efort joacă un rol puternic în dezvoltarea învăţământului finlandez. Nu este de ignorat nici clima, care îi obligă să rămână în casă în perioada rece. Totuşi, conchide Malgarejo, nu acesta este punctul esenţial, fiindcă şi Suedia şi Danemarca au o climă rece, dar figurează mai în spate în clasamentul educaţiei.

Deosebirea nu o fac nici factorii socio-economici, întrucât ţări bogate au elevi mai slabi pregătiţi. Punctul forte al finlandezilor pare să fie pregătirea excelentă a profesorilor, în special a celor care predau în clasele primare.