Update: UNESCO atenţionează cu privire la impactul conflictelor militare asupra educaţiei

43

    Numărul de cazuri de violenţă în şcoli a crescut dramatic în ultimii trei ani, se arată într-un raport UNESCO ce evaluează situaţia a 32 de ţări din Asia, Africa şi America de Sud.

    Din ianuarie 2007 până în iulie 2009, cel puţin 32 de ţări au fost scena unor acte de violenţă în şcoli. Cele mai multe dintre aceste atacuri au avut drept ţintă indirectă statul, însă anumite state sau organizaţii paramilitare s-au folosit de violenţa în şcoli pentru a-şi submina oponenţii reali sau fictivi.

    Raportul „Education under attack 2010", care va fi prezentat oficial mâine, 12 februarie 2010, evidenţiază că majoritatea atacurilor au loc în ţări aflate în miezul unor conflicte de ordin militar.

    Astfel, în Afganistan, numărul şcolilor în care au avut loc atacuri s-a triplat din 2007 până în 2008, ajungând de la 242 la aproape 600. La graniţa de sud a Afganistanului, în Pakistan, au fost distruse nu mai puţin de 356 de şcoli aflate în epicentrul conflictului dintre armată şi talibani. În India, între anii 2006 şi 2009, 300 de şcoli au explodat în urma atacurilor cu bombe amplasate de rebelii maoişti. Şi Gaza a fost scena distrugerii sau avarierii grave a 300 de grădiniţe, şcoli şi universităţi, în timpul celor trei săptămâni de operaţiuni armate israeliene de la sfârşitul anului 2008 şi începutul anului 2009.

    Raportul aduce în atenţie şi creşterea alarmantă a numărului de copii recrutaţi, voluntar sau cu forţa, de grupuri armate, în timp ce participau la cursuri sau se aflau în drum spre şcoală. Conform datelor furnizate de ONU, numărul acestora este de 250.000. În Sri Lanka şi Venezuela, teama de a fi racolaţi de indivizii din grupurile armate îi împinge pe copii să renunţe la educaţie.

    Un incident foarte dezbătut de mass-media în 2008 arată gravitatea acestor atacuri, completând astfel statisticile organizaţiilor internaţionale. În Kandahar, 15 fete care se îndreptau spre liceu însoţite de profesoarele lor au fost atacate de un grup de motociclişti, care au aruncat acid de baterie asupra lor. Unele dintre aceste fete purtau vălul burqa, iar altele doar uniforma şcolară, astfel că feţele le erau total expuse. În urma acestui atac, una dintre fete şi-a pierdut vederea, iar altele au rămas desfigurate. Atacatorii au declarat mai târziu poliţiei că au fost plătiţi cu 100.000 de rupii pakistaneze (puţin peste 1.000 USD) pentru fiecare fată pe care au reuşit să o ardă.

    În ţările aflate în stare de conflict, problema violenţei din şcoli este şi mai adâncă. În multe şcoli educaţia se face cu băţul, declară filiala din Marea Britanie a organizaţiei Salvaţi Copiii. Aproximativ 60% dintre profesorii care predau în şcolile pentru fete şi toţi profesorii din şcolile de băieţi din Afganistan au raportat că folosesc violenţa pentru a-i disciplina pe elevi. Măsurile coercitive aplicate de dascăli variază de la violenţă verbală la violenţă fizică gravă. (Vezi reportaj 1 din Galeria video.)

    Tot în Afganistan există însă şi modele pozitive. Este cazul centrului pentru copiii străzii înfiinţat de organizaţia neguvernamentală ASCHIANA (Afghan Street Working Children and New Approach). Peste 8000 de copii ai străzii au fost ajutaţi să înveţe o meserie şi au primit hrană zilnic în centrele ASCHIANA. CNN a transmis un reportaj despre "banca pentru copii" unul dintre proiectele organizaţiei.  (Vezi reportaj 2 din Galeria video.)