Fericirea la shopping o dă experienţa cumpărăturii, nu produsele în sine

160

Dorinţa după lucruri scumpe ne face mai fericiţi decât cumpărarea lor efectivă. Cel puţin aşa susţine reputatul psiholog american Dan Gilbert, citat de publicaţia The Atlantic. Potrivit lui Gilbert, mai mult decât lucrurile pe care le cumpărăm, ceea ce ne face fericiţi este experienţa de a face cumpărături (şi sentimentul de anticipare dinaintea achiziţionării).

Dorinţa după lucruri scumpe ne face mai fericiţi decât cumpărarea lor efectivă. Cel puţin aşa susţine reputatul psiholog american Dan Gilbert, citat de publicaţia The Atlantic.

Potrivit lui Gilbert, mai mult decât lucrurile pe care le cumpărăm, ceea ce ne face fericiţi este experienţa de a face cumpărături (şi sentimentul de anticipare dinaintea achiziţionării).

Ideea că nu putem cumpăra fericirea ar putea să nu fie chiar atât de adevărată cum ne-am învăţat să credem. Ţările bogate sunt mai fericite, oamenii bogaţi din ţările mai bogate sunt şi ei mai fericiţi. Concluzia pare să fie că banii ne fac, de fapt, fericiţi. Dacă ştim cum să îi cheltuim.

Sfatul lui Gilbert este să nu mai cumpărăm atâtea „chestii”, ci să încercăm să ne cheltuim banii pe experienţe. „Noi avem uneori impresia că experienţele sunt distractive, dar că nu ne lasă cu nimic concret”, spune Gilbert. “Dar ăsta e un lucru bun”, insistă el. Din două motive. Primul ar fi o axiomă: fericirea este mai mare când o împarţi cu cineva. Iar al doilea este că orice obiect ai putea cumpăra, cu timpul te vei plictisi de el, indiferent cât de mult ţi-a plăcut la început. Aceasta este ceea ce psihologii numesc „habituare”, iar economiştii numesc „utilitate marginală în scădere”.

Însă The Atlantic mai notează un motiv pentru care achiziţionarea de obiecte în loc de experienţe sfârşeşte în dezamăgire: pentru cele mai multe persoane materialiste, actul de a cumpăra, în sine, este o dezamăgire.

„Materialiştii au tendinţa să cheltuiască mai mult decât câştigă şi să aibă probleme cu datoriile, posibil tocmai din cauza faptului că ei cred că dacă vor face mai multe achiziţii vor fi mai fericiţi, că vor trăi vieţi mai pline de sens,” notează Marsha L. Richins, de la Universitatea din Missouri. Teoria lui Richins este însă că a dori un lucru te poate face mai fericit chiar decât a deţine lucrul respectiv.

Astfel, deşi nu neagă eficienţa unei sesiuni de shopping în ridicarea moralului – lucru deja dovedit de numeroase studii – atât Gilbert, cât şi Richins susţin că toată această eficienţă nu ţine de actul cumpărării în sine, ci de gândurile care se desfăşoară în mintea cumpărătorului înainte să facă achiziţia.

Continuă să citeşti (Consume)rişti şi câştigi?