Oscar 2018, o ceremonie a incluziunii sociale

125

A devenit evident de-a lungul timpului că fiecare ediţie a Premiilor Oscar are o tematică unificatoare. Anul acesta, miezul cultural al premiilor Academiei Americane de Film pare să fi fost incluziunea socială a minorităţilor de gen și a celor rasiale.

Marele câştigător al Galei Premiilor Oscar a fost, anul acesta, lungmetrajul The Shape of Water (Forma apei). Filmul a condus topul nominalizărilor cu 13 menţiuni, dar şi pe cel cu cele mai multe victorii – premiul pentru cel mai bun regizor: Guillermo del Toro, pentru cea mai bună coloană sonoră: Alexandre Desplat şi pentru cea mai bună regie artistică: Paul Denham Austerberry, Shane Vieau şi Jeffrey A. Melvin. Pelicula este o fabulă romantică ce prezintă povestea unei îngrijitoare mute, rămasă orfană din copilărie, Elisa Esposito, care se îndrăgosteşte de o creatură marină pe care încearcă să o salveze. Filmul, explica regizorul Guillermo del Toro, este o metaforă despre „divizarea toxică pe care o produc ideologiile”. Creatura acvatică „îl reprezintă pe «celălalt». Noi trăim într-o epocă în care îl demonizăm pe Celălalt. Ni se spune că trebuie să ne temem. [Ni se spune] constant, peste tot, că avem motive să împărţim lumea între „noi” și „ceilalţi”, fie că e vorba de rasă, religie, opţiuni politice, preferinţe sexuale, sex – orice creează această falsă dihotomie între noi și ceilalţi, în urma căreia rămânem doar noi. Existăm numai noi.” Regizorul a dezvăluit că scenariul urmărește să transmită ideea că măreţia oamenilor stă în diferenţele dintre ei. „Filmul încearcă să întruchipeze frumuseţea Celuilalt”, a adăugat del Toro. „Este un fel de Frumoasa și Bestia într-un sens în care Frumoasa nu trebuie să fie prinţesa perfectă, nu trebuie să arate ca un fotomodel… iar Bestia nu trebuie transformată pentru a fi iubită.” Regizorul a mărturisit că viziunea sa asupra iubirii este că aceasta nu transformă. „Dragostea înseamnă acceptare și înţelegere.”

Un alt favorit cu mesaj social a fost dublu-premiatul Coco, un film animat, cu un mesaj despre divizările culturale existente în America și în lume. Darla K. Anderson, producătoarea filmului, a declarat că animaţia „Coco este dovada că arta poate schimba și conecta lumea și acest lucru este posibil numai atunci când lăsăm loc pentru toată lumea și când oricine s-ar putea simţi ca un «Celălalt» se poate face auzit.”

Drama cu accente comice Three Billboards Outside Ebbing, Missouri a dominat categoriile de interpretare și a primit doua trofee la această gală. Frances McDormand (60 ani) a câştigat Oscarul pentru cea mai bună actriţă în rol principal, pentru interpretarea rolului unei mame hotărâte să-l prindă pe ucigaşul fiicei sale și să facă dreptate cu orice preţ. Actorul Sam Rockwell a luat premiul pentru cel mai bun rol secundar, graţie interpretării magistrale a rolului unui poliţist rasist şi violent.

McDormand a oferit şi unul dintre cele mai puternice discursuri ale serii, rugându-le pe femeile nominalizate la Oscar 2018 să se ridice în picioare pentru a sublinia faptul că sunt foarte puţine. Actriţa și-a încheiat discursul de acceptare strigând, ca o lozincă și fără să mai adauge nimic: „inclusion rider”. „Clauza de incluziune” este o dispoziţie, o menţiune suplimentară atașată unui contract de film, având ca scop egalitatea între sexe și rasă pe platourile de filmare. Explicând afirmaţia în contextul actual, Stacy Smith, cercetător al egalităţii de gen în film și televiziune de la Universitatea din California de Sud, menţionează că actorii din lista A(actorii principali) au posibilitatea de a stipula în contractele lor ca diversitatea să fie reflectată atât pe ecran, cât și pe platourile de filamare, unde sunt femei, oameni de culoare și membri ai comunităţii LGBT de regulă subreprezentaţi.

Trenduri vechi în straie noi

Fiecare ediţie a decernării Premiilor Oscar reflectă o viziune coerentă asupra evenimentelor sociale actuale. În ediţia curentă, predominantă a fost tema minorităţilor, a celor marginalizaţi, aflaţi de obicei în situaţii dificile în raport cu ceea ce societatea numește normalitate. Însă în anii trecuţi premiile Academiei de Film au avut ecouri culturale diferite.

Astfel, în 2016, Premiul Oscar pentru cel mai bun film a revenit peliculei Spotlight, de Tom McCarthy. Filmul „le-a dat glas supravieţuitorilor dramei abuzurilor sexuale comise de mai mulţi preoţi catolici”, iar „Premiul Oscar a amplificat această voce”, a declarat atunci Michael Sugar, producătorul peliculei, precizând că speră ca această voce să fie auzită până la Vatican. „Papa Francisc, este timpul să-i protejăm pe copii şi să reinstaurăm credinţa”, a mai adăugat acesta, pe scena galei Oscar 2016.

Moonlight, filmul care a primit Oscarul pentru cel mai bun film în 2017, abordează mai multe teme, printre care relaţia părinte-copil, identitate şi prejudecăţi. În 2017, decernarea Premiilor Oscar a fost și un prilej pentru lansarea de mesaje politice. Pe fondul acesta, regizorul iranian Asghar Farhadi (Oscar pentru cel mai bun film străin) nu a participat la ceremonie în semn de protest faţă de măsurile antiimigraţie ale preşedintelui Trump. Cu două zile înainte de decernarea premiilor, Farhadi a spus într-un comunicat: „Dacă vom câştiga, vom dedica trofeul tuturor celor care preţuiesc unitatea şi compasiunea, care respectă libertatea de expresie şi demnitatea umană, valori a căror apărare a devenit mai necesară ca oricând.”

Uzina de mesaje

În ultimii ani au tot circulat pe internet mesaje privind o agendă cu mesaje ascunse reflectate într-o gamă largă de filme de la Hollywood. De exemplu, creatorii filmului Happy Feet II, din 2011, o poveste pentru copii despre un pinguin, au fost acuzaţi de un site creștin că ar inocula mesaje politice prin intermediul filmului. Potrivit The Family Guide To Movie Reviews, filmul a avut o „viziune politică foarte puternică, mixtă, care promova parteneriatele homosexuale, dar și adoptarea comportamentului de tip homosexual. Promova ecologismul radical și un grad de alarmism privind încălzirea globală”, conform unei analize BBC.

Eric Brown, jurnalist pe teme politice la International Business Times, a văzut în tema coloanei sonore a filmului The Lego Movie o reflecţie asupra controlului corporativ. Piesa „Everything Awesome” ar satiriza o populaţie ascultătoare care se comportă bine și permite să fie exploatată de corporaţii. Refrenul, spunea Brown, este „un fel de imn pe care v-aţi aștepta să-l auziţi la angajaţi cu chipuri fericite care cântă la o petrecere corporatistă din SUA: «Totul este minunat.Totul este bine când faci parte dintr-o echipă. Totul este minunat, când ne trăim visul!»”

O traiectorie predefinită

Industria cinematografică de la Hollywood cere și primește atenţie și din motive mai evidente decât speculaţiile cu privire la mesajele oculte. De-a lungul istoriei sale, Hollywoodul a stabilit termenii culturii globale de film și în timp ce această preeminenţă a fost adesea criticată, industria și-a păstrat totuși capacitatea de a realiza producţii la nivel de excelenţă cinematografică. O dimensiune importantă a succesului de durată al Hollywoodului a fost ușurinţa sa de adoptare și adaptare a realităţii cu care s-a confruntat societatea la un moment dat, explică Barry Langford în cartea sa Post-Classical Hollywood: Film Industry, Style and Ideology since 1945.

„Televiziunea și filmul se găsesc într-un conflict sociopolitic fără precedent, prima dată de o asemenea amploare, un microcosmos al războiului cultural din ce în ce mai real, propriu-zis. Pe fondul acesta, Oscarul prezintă o categorie de imagini ce oferă o viziune contrastantă: un rechizitoriu fără defecte al unei societăţi patologice (Get Out), afirmarea strălucitoare a unei tinere femei (Lady Bird) și, printre altele, o poveste dureroasă despre homosexualitate (Call Me by Your Name)”, a comentat pentru The New York Times jurnalista Lindy West.

„Hollywoodul este o avangardă perfectă și bizară în același timp în războiul pentru schimbarea culturală. Perfectă, pentru că amploarea sa este atât de mare încât manifestă o influenţă foarte puternică. Și bizară, pentru că televiziunea și filmele reprezintă modul în care în primul rând s-au încorporat foarte multe idei toxice în interiorul nostru”, a mai adăugat West, înainte de decernarea Premiilor Oscar.