Cei mai fideli utilizatori Facebook sunt narcisiştii

339

Timpul petrecut pe reţelele de socializare online este un puternic indicator al problemelor legate de imaginea de sine. Un studiu recent arată că cei mai activi utilizatori ai reţelei Facebook sunt narcisiştii.

Ca instrument de promovare a imaginii personale, reţeaua Facebook are mare succes printe narcisişti, dar şi printe persoanele cu o imagine slabă despre sine, susţine Soraya Mehdizadeh, de la Universitatea canadiană York, autor al unui studiu despre legătura dintre imaginea de sine şi utilizarea reţelelor de socializare online.

Cercetătorii care au contribuit la acest studiu au evaluat răspunsurile a 100 de studenţi, 50 de bărbaţi şi 50 de femei, cu vârsta între 18 şi 25 de ani, şi au observat că cei mai mulţi au „o înclinaţie omniprezentă spre grandomanie, nevoia de a fi admiraţi şi acordă o importanţă exagerată propriei persoane”. Studiul, citat de ziarul Adevărul, a mai arătat că şi persoanele cu o stimă de sine scăzută petrec mai mult timp pe Facebook decât media utilizatorilor.

Un sondaj naţional, efectuat anul trecut în Statele Unite, de către Jean Twenge, autor al cărţii “Generaţia Eu“, arată că tinerii sunt, în majoritate, de acord cu ipoteza că utilizarea intensă a reţelei Facebook e o dovadă de centrare pe sine şi narcisism, însă, în acelaşi timp, tinerii sunt convinşi că această atitudine este cea care le poate aduce succes în viaţă.

Chiar şi un utilizator fără studii psihologice poate identifica prietenii narcisişti de pe Facebook, arată alt studiu, de data aceasta al universităţii Georgia. Laura Buffardi, coautor al acestui studiu, spune că utilizatorii Facebook îşi formează o impresie despre personaliatea celuilalt analizând trei elemente: cantitatea de interacţiune socială, atractivitatea persoanei şi nivelul de promovare de sine care se observă din fotografia principală. “Oamenii nu evaluează perfect”. spune Buffardi, „dar rezultatele noastre ne arată că judecăţile emise sunt destul de apropiate de realitate”.

“Narcisiştii folosesc reţeaua Facebook ca pe orice altă relaţie a lor – pentru a se promova, şi punând accent pe cantitate, nu pe calitate”, adaugă Kevin Campbell, coordonatorul studiului. „Cu toate acestea, fiindcă narcisiştii tind să aibă mai mulţi prieteni în lista de contacte, este posibil ca pe Facebook să avem o proporţie mai mare de prieteni narcisişti decât în viaţa reală”, a declarat profesorul.